Historien til Hvitserk er et lite stykke norsk eventyrhistorie. Ulf Prytz startet Eventyrreiser på 70-tallet. Nesten 30 år senere, utallige turer til alle verdens hjørner, råe ekspedisjoner og erobrede fjelltopper ble Hvitserk til i 1997. I dag er firmaet Norges største arrangør av ekspedisjoner og eventyrreiser – med fokus på bærekraftig turisme.

Navnet Hvitserk kommer fra vikingens navn på Grønlands høyeste fjell – i dag kjent som Gunnbjørnsfjell. Det er også det høyeste fjellet nord for polarsirkelen og ble med det et viktig sjømerke og et punkt for navigasjon for de til havs. Selskapet sier selv: «Hvitserk i dag skal være et fyrtårn for mennesker med eventyrlyst og ekspedisjonsblod i årene.» Videre er det også et fyrtårn for selve næringen – turistnæringen ligger nemlig på fjerdeplass over de største globale eksportvarene. Før begrepet ansvarlig turisme kom på bordet tok Norges ledende turoperatør sitt ansvar.

– Vi er utrolig privilegerte som bor i Norge og kan reise verden rundt. Mange av de stedene vi besøker er fattige og menneskene der har ikke de samme mulighetene som oss. Hvitserk tok derfor initiativ til og la til rette for at gjestene våre på en enkel måte skal kunne gi noe tilbake ved å sette av 10 kroner per turdag, sier Rasmus Ramstad, daglig leder i Hvitserk.

Stiftelsen Varde ble opprettet i 2014, og alle pengene som samles inn går uavkortet til å støtte og utvikle bærekraftig fjellturisme og naturbasert reiseliv. Til tross for at støtten ikke eliminerer konsekvensene all reisingen vår har på naturen, er firmamoralen at det føles litt bedre å dra på tur om man også gir noe tilbake. Gjennom stiftelsen Varde støtter de prosjekter i Kenya og Nepal, men også her i Norge. I Masai Mara i Kenya, bygger de en «Hvitserk-skog», slik at de reisende kan kompensere for C02-utslippet som flyturen til destinasjonen innebærer. Alle som drar på tur med Hvitserk får muligheten til å bidra med 300 kroner til treplantingsprosjektet i Kenya. En slik donasjon tilsvarer planting av omtrent 50 trær og er en gjennomsnittlig klimakompensasjon for flyreisen til Hvitserks reisemål.

«Hvitserk tok initiativ til stiftelsen og driver den fordi vi har lyst til å gi noe tilbake til de stedene vi besøker».

The Small World prosjektet i Nepal fokuserer på kvinners muligheter for utdanning og jobber med ulike sysselsettingsprosjekter for marginaliserte grupper i området. Nepal er et av verdens fattigste land, og defineres av FN som et av de minst utviklede. Utdannelse er en av de viktigste virkemidlene mot fattigdom. Med utdannelse styrkes næringsutviklingen, demokratiet og rettigheter.

Til sammen har Hvitserk og gjestene våre gitt i underkant av 500 000 kroner til stiftelsen Varde og de ulike prosjektene som stiftelsen støtter. Det er vi utrolig stolte av forteller Ramstad.

Denne bevisstgjøringen tvinger industrien til å ta sitt ansvar. For reisebasillen fortsetter å spre seg og våre reisevaner påvirker klima, mennesker, natur, dyr og kulturskatter.  UNWTO (verdens turistorganisajon) antar at 10 år frem i tid vil nærmere 2 milliarder mennesker krysse landegrensene årlig. Derfor er det flott at aktører som Hvitserk gir oss muligheten til å velge og reise bærekraftig.

Og det er ikke få tilbud Hvitserk gir deg. Mont Blanc, Kilimanjaro, safari i Kenya, sykkeltur i Albania, Elbrus – men også norske reiser som buketten Trolltunga, Preikestolen, Kjerag og Folgefonna på samme tur, eller enkelt og greit en fjelltur i Lofoten – en av verdens vakreste øygrupper.

Treplanting: Hvitserk er opptatt av klimaregskapet og planter trær for hver tur. 

Innmarsj: Tur til Kilimanjaro (5895 moh) i Kenya. Foto: Lars Petter Jonassen

Verdens høyeste: Tur til Everest Base Camp. Foto: Lars Petter Jonassen

Klassikeren: Vanlig vei opp mot Mount Blanc. Foto: Magnus Hendis