Hvorfor skjer ulykker på autobelay?

Sikringssystemet autobelay skal i utgangspunktet være svært trygt. Likevel skjer det flere ulykker hvert eneste år - av og til med døden til følge. Hvorfor skjer dette?

Sist oppdatert: 11. august 2021 kl 13.14
Eksempel på sperreseil på Oslo klatresenter. Både Krux klatring i Oppdal og Oslo klatresenter mener større seil kan forebygge ulykker med autobelay. Foto: Siri Gjendemsjø
Eksempel på sperreseil på Oslo klatresenter. Både Krux klatring i Oppdal og Oslo klatresenter mener større seil kan forebygge ulykker med autobelay. Foto: Siri Gjendemsjø
Lesetid: 8 minutter

En autobelay er et selvsikringssystem der du har en trommel som tar inn vaieren som du er koblet inn mens du klatrer. Du kobler deg inn med en skrukarabiner før du begynner å klatre. Når du setter deg i klatresela vil trommelen (autobelayen) fire deg ned igjen til bakken. Det er som klatring på topptau, bare alene.   

De fleste vil tenke at det å klatre på autobelay er en ganske enkel prosess. Men kanskje det er for enkelt? For de som skader seg er som regel erfarne klatrere.  

Allerede abonnent?  

Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin

*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.

Er du under 28 år?

Da får du halv pris på Fri Flyt.

Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.

 

Relaterte artikler

 

Norsk-klatring.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Tore Meirik

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen