Opalia, Ops blant venner, ble feiret med to festivaler i det gamle Roma. Ops var en fertilitetsgud som bodde under jordskorpa og fikk grøden til å vokse.

Ops er ofte avbildet med et brød i den ene hånden og den andre utstrakt for å hjelpe de som trenger en hånd. Som klatrere har vi alle blitt holdt i hånden av Ops og fått det vi trenger for å kunne gi det lille ekstra på ruta vi skal gå.

Annonse

Uten å vite det har du nok mer enn en gang utført ritualet til heder for Ops på en klatretur. I den andre festivalen for Ops som ble avholdt 19. desember, Opiconsivia, var det viktigste ritualet å sitte ned og ta på bakken.

Ikke ulikt hva klatrere gjør når de skal ha lunsj på tur. Vi har satt oss ned, tatt på bakken og spist av brødet fra Ops sin hånd før vi har kommet styrket tilbake og klatret videre.

Siden mye av klatringen i Font handler om avstivninger og mantling blir det fokus på nettopp det i dag: Det skal gjøres to sett av alle øvelsene. Begge sett gjøres til utmattelse. Ta cirka to minutter pause mellom settene, eller bytt øvelse uten pause mellom settene for en ekstra tung runde!

Les mer om Gudmund Grønhaug og Klatrings julekalender her!

Håndstående løping (mountain climber):

ØVELSE 1: Håndstående løping (mountain climber)
ØVELSE 1: Håndstående løping (mountain climber)

Stå i push-up posisjon. Løp på stedet ved å dra kneet opp mot brystet. Prøv å få kneet helt opp til brystet for hvert «steg». 

  • Lett: Ikke løp, men gjør bevegelsene sakte

  • Medium: Løp i 30 sekunder

  • Tung: Løp i ett minutt

Krabbe push-up:

ØVELSE 2: Krabbe push-up.
ØVELSE 2: Krabbe push-up.

Stå i push-up posisjon, enten med strak kropp eller på kne. Før ene kneet ut til siden og frem til albuen. Låret og leggen skal være så parallelt med gulvet som du klarer.

De som er stive i hoftene eller mangler styrke i rumpe og korsrygg vil slite med å få låret og leggen i riktig stilling.

Gjør push ups med annenhvert kne fremme ved albuen. Pass på å komme helt ned med brystet, eller i det minste en skulder.

  • Lett: Stå på knærne og løft ene foten opp fra bakken uten å føre den frem

  • Medium: Stå på knærne

  • Tung: Stå på tærne og hold kneet inntil albuen hele veien 

Sit ups (saks):

ØVELSE 3: Sit ups (saks).
ØVELSE 3: Sit ups (saks).

Ligg på ryggen med strake bein. Løft strake bein og sett deg opp i en sit up samtidig. Prøv å berøre tærne hver gang.

  • Lett: La overkroppen ligge og løft bare beina

  • Medium: Som over

  • Tung: Hold noe mellom henda uten å gripe 

L-sitt:

ØVELSE 4: L-sitt.
ØVELSE 4: L-sitt.

Sitt med beina rett foran deg. Press henda ned i gulvet og løft deg opp på armene. La beina fortsette å være strake ut fra kroppen.

  • Lett: La hælene være igjen i gulvet

  • Medium: Som beskrevet

  • Tung: Saks med føttene helt ut til siden og i kryss foran deg

Julekalender luke 1

Julekalender luke 2

Julekalender luke 3

Julekalender luke 4

Julekalender luke 5

Julekalender luke 6

Julekalender luke 7

Julekalender luke 8

Julekalender luke 9

Julekalender luke 10

Julekalender luke 11

Julekalender luke 12

Julekalender luke 13

Julekalender luke 14

Julekalender luke 15

Julekalender luke 16

Julekalender luke 17

Julekalender luke 18