På mange måter har 2021 vært en veldig lang vinter, med isolasjon, frustrasjon og for mange mindre muligheter enn mange andre år.

Når det i dag går mot lysere tider er det fint å sette av litt tid til å se fremover og til å glede se til sesongen som kommer!

Annonse

Gjør to serier av hver øvelse. Første serie er til utmattelse, andre serie tar du halvparten så mange repetisjoner. Hvis det høres for tungt ut kan du prøve å ta cirka halvparten av det du tror du vil klare av hver øvelse.

Les mer om Gudmund Grønhaug og Klatrings julekalender her!

Stegvis push up: 

ØVELSE 1: Stegvis push up.
ØVELSE 1: Stegvis push up.

Stå i plankeposisjon på albuene. Frigjør en arm og sett håndflaten i gulvet. «Reis» deg opp på denne arma og følg etter med den andre arma slik at du nå er i utgangsposisjonen til push ups.

Bøy den samme arma som du retta ut og ta vekt på albuen igjen. Gjør det samme med den andre slik at du nå er tilbake i plankeposisjon. «Reis» deg opp på annenhver side.

  • Lett: Stå på knærne

  • Medium: Stå på tærne

  • Tung: Ha en fot i bakken og den andre i lufta. Bytt side underveis

Klatresteg:

ØVELSE 2: Klatresteg.
ØVELSE 2: Klatresteg.

Stå i push-up posisjon. Løft en fot, sving den utover og sett den stabilt ned, helst foran hånda. Pass på at bekkenet og ryggen er så rolig som mulig. Sett foten tilbake og gjør det samme på andre siden. 

  • Lett: Stå på knærne

  • Medium: Stå på tærne

  • Tung: Ikke sett ned foten, men berør gulvet ved hånda med stortåa uten å belaste

Sit ups (saks):

ØVELSE 3: Sit ups (saks).
ØVELSE 3: Sit ups (saks).

Ligg på ryggen med strake bein. Løft strake bein og sett deg opp i en sit up samtidig. Prøv å berøre tærne hver gang.

  • Lett: La overkroppen ligge og løft bare beina

  • Medium: Som over

  • Tung: Hold noe mellom henda uten å gripe

Planke med arm og fot samtidig:

ØVELSE 4: Planke med arm og fot samtidig.
ØVELSE 4: Planke med arm og fot samtidig.

Stå i plankeposisjon. Strekk ut høyre arm og løft venstre fot ut til siden. Sett tilbake i utgangsposisjon og gjør det på samme på motsatt side. 

  • Lett: Stå på knærne (som crunches på knærne)

  • Medium: stå på albuene

  • Tung: Stå i utgangsstilling for push up

Julekalender luke 1

Julekalender luke 2

Julekalender luke 3

Julekalender luke 4

Julekalender luke 5

Julekalender luke 6

Julekalender luke 7

Julekalender luke 8

Julekalender luke 9

Julekalender luke 10

Julekalender luke 11

Julekalender luke 12

Julekalender luke 13

Julekalender luke 14

Julekalender luke 15

Julekalender luke 16

Julekalender luke 17

Julekalender luke 18

Julekalender luke 19

Julekalender luke 20

Julekalender luke 21