Opalia, Ops blant venner, ble feiret med to festivaler i det gamle Roma. Ops var en fertilitetsgud som bodde i under jordskorpa og fikk grøden til å vokse. Ops er ofte avbildet med et brød i den ene hånden og den andre utstrakt for å hjelpe de som trenger en hånd. Som klatrere har vi alle blitt holdt i hånden av Ops og fått det vi trenger for å kunne gi det lille ekstra på ruta vi skal gå.

Uten å vite det har du nok mer enn en gang utført ritualet til heder for Ops på en klatretur. I den andre festivalen for Ops som ble avholdt 19. desember, Opiconsivia, var det viktigste ritualet å sitte ned og ta på bakken. Ikke ulikt hva klatrere gjør når de skal ha lunsj på tur. Vi har satt oss ned, tatt på bakken og spist av brødet fra Ops sin hånd før vi har kommet styrket tilbake og klatret videre.

Annonse

Siden mye av klatringen i Font handler om avstivninger og mantling blir det fokus på nettopp det i dag: Det skal gjøres to sett av alle øvelsene. Begge sett gjøres til utmattelse. Ta cirka to minutter pause mellom settene, eller bytt øvelse uten pause mellom settene for en ekstra tung runde!

Håndstående løping (mountain climber):

IMGP9858
IMGP9859

Stå i push-up posisjon. Løp på stedet ved å dra kneet opp mot brystet. Prøv å få kneet helt opp til brystet for hvert «steg». 

  • Lett: Ikke løp, men gjør bevegelsene sakte
  • Medium: Løp i 30 sekunder
  • Tung: Løp i ett minutt

Krabbe push-up:

IMGP9819
IMGP9821

Stå i push-up posisjon, enten med strak kropp eller på kne. Før ene kneet ut til siden og frem til albuen. Låret og leggen skal være så parallelt med gulvet som du klarer. De som er stive i hoftene eller mangler styrke i rumpe og korsrygg vil slite med å få låret og leggen i riktig stilling.
Gjør push ups med annenhvert kne fremme ved albuen. Pass på å komme helt ned med brystet, eller i det minste en skulder.

  • Lett: Stå på knærne og løft ene foten opp fra bakken uten å føre den frem
  • Medium: Stå på knærne
  • Tung: Stå på tærne og hold kneet inntil albuen hele veien 

Sit ups (saks):

IMGP9872
IMGP9873

Ligg på ryggen med strake bein. Løft strake bein og sett deg opp i en sit up samtidig. Prøv å berøre tærne hver gang.

  • Lett: La overkroppen ligge og løft bare beina
  • Medium: Som over
  • Tung: Hold noe mellom henda uten å gripe 

L-sitt:

L-sitt

Sitt med beina rett foran deg. Press henda ned i gulvet og løft deg opp på armene. La beina fortsette å være strake ut fra kroppen.

  • Lett: La hælene være igjen i gulvet
  • Medium: Som beskrevet
  • Tung: Saks med føttene helt ut til siden og i kryss foran deg