Deweysystemet er tallrekken som brukes til å klassifisere fagbøker i biblioteket. Siden vi ikke har en egen dag for å hedre klatregrader så får vi heller adoptere denne dagen til formålet. Herved utropes 10. desember til dagen til ære for klatregrader!

Uten klatregrader ville det vært vrient å orientere seg på et klatrefelt og mange timer ville blitt brukt på å prøve ruter eller buldere som var for vanskelige, noe som ville resultert i utallige mer eller mindre håpløse returer.

Annonse

I motsetning til deweysystemet er ikke klatregrader internasjonalt. Hvert land har sine grader og det er små, men merkbare forskjeller fra land til land og noen ganger fra klatrefelt til klatrefelt i samme land.

For yngre klatrere i dag så er det neppe kjent at det forsvant en grad fra norske klatrefelt i perioden 1998 – 2005. I denne perioden var det en trend at nye norske klatreførere skulle bli mer internasjonale. Mange sterke personligheter ønsket at de norske gradene skulle følge det franske systemet så tett som mulig. Det var bare et par problemer på veien. Franske grader hadde flere trinn mellom 6 og 7+ enn de norske og den norske skalaen hadde flere trinn fra 8 – 9- enn den franske. Historisk var 6+ det vanskeligste man kunne klatre i Norge en gang og denne graden rommet et stort spenn. Løsningen ble å tvinge frem økt bruk av gradene 7-/7 og 7/7+ og å fjerne graden 8+/9-. Ruter som tidligere var 8+/9- som «Best Når det heller» (nå 8+) på Hell og «Normalveien» (nå 9-) på Hauktjern fikk nye grader. Kanskje er også dette grunnen til at mange fremdeles synes at 8a i utlandet er lettere enn 9- her hjemme? Ettersom 8a skulle ha vært 8+/9- så er det kanskje ikke så rart det kjennes hardere ut med 9- her hjemme? Kanskje skulle vi gjort som tyskerne og beholdt våre egne trinn? Den tyske graden 9+ rommer ruter som i norske grader er fra 8+ til 9-.
Helt korrekt blir det aldri uansett, og det er kanskje like greit...

Gjør to serier av hver øvelse. Første serie er til utmattelse, andre serie tar du halvparten så mange repetisjoner. Hvis det høres for tungt ut kan du prøve å ta omtrent halvparten av det du tror du vil klare av hver øvelse.

Les mer om Gudmund Grønhaug og Klatrings julekalender her!

Crunches i knestående:

IMGP9817
IMGP9830
IMGP9831

Stå på knærne med strake armer i bakken. Løft opp motsatt hånd og fot og strekk deg helt ut. Krøll deg sammen slik at albue og kne passerer hverandre under magen og strekk helt ut igjen. Gjør 10-20 på en side før du bytter side.
Tips: Hvis du bytter på å ha tommelen pekende mot taket og ned mot gulvet får du aktivert deler av rotator-cuffen samtidig.

  • Lett: Som beskrevet over
  • Medium: Hold 3 sekunder i hver ytterstilling
  • Tung: Stå på tærne som for push ups

Militær rotasjon:

IMGP9832
IMGP9833

Stå i plankeposisjon på albuene. Roter kroppen til den er loddrett på gulvet og strekk en arm opp mot taket. 

  • Lett: Stå på knærne
  • Medium: Stå på knærne og løft en fot opp mot taket sammen med armen
  • Tung: Stå i push up stilling. 
  • Enda tyngre: Stå i push up stilling og løft en fot mot taket sammen med armen

Burpees:

IMGP9849
IMGP9851
IMGP9854

Ligg flatt på magen. Ta en push up. Hopp beina inn mot magen. Gjør ett spensthopp og legg deg ned på magen igjen. 

  • Lett: Gjør push ups på knærne og beveg deg kontrollert
  • Medium: Vanlige push ups, men skritt inn før hoppet
  • Tung: Push ups med en fot i bakken, eller krabbe-push ups og hopp beina inn

Push-ups med indre vridning:

IMGP9870
IMGP9871

Gjør en vanlig push-up. Når du er tilbake i utgangsstilling løfter du en arm og fører den under kroppen og så langt ut til siden som mulig

  • Lett: Stå på knærne
  • Medium: Som over
  • Tung: Hold en vekt i hånda