Helt sikker?

Bør sportklatreruter boltes tettere? Det er jo ofte slik at det kun er én bolt som hindrer bakkefall.

Sist oppdatert: 9. oktober 2018 kl 10.10
Holder den neste? Ofte er det slik at om det siste innklippede sikringspunkt ryker, så går man rett i bakken. Foto: Dag Hagen
Holder den neste? Ofte er det slik at om det siste innklippede sikringspunkt ryker, så går man rett i bakken. Foto: Dag Hagen
Lesetid: 4 minutter

Ved fall på led blir som regel fall-lengden mye større enn runouten skulle tilsi. Er du en meter over bolten stopper du ikke før du er både to og tre meter under. Med to meters runout er det ikke uvanlig med fall på rundt åtte meter. Dette skyldes tauslakk, at sikrer slurer med bremsen og at sikrer dras etter når du bremser opp.

Sett nå at noe skjer med siste festepunkt under oppbremsing – at bolten eller slyngen ryker. Man håper da at neste bolt stopper fallet. Men står den nært nok til å gjøre det? Jeg mener at man ved majoriteten av tilfellene smeller rett i bakken. Enten direkte, uten at tauet i det hele tatt bremser fallet, eller etter at tauet har begynt å stramme seg. Dette skyldes den vanlige avstanden mellom bolter – særlig på klipperuter av kort eller moderat lengde.

Allerede abonnent?  

Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin

*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.

Er du under 28 år?

Da får du halv pris på Fri Flyt.

Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.

 

Relaterte artikler

 

Norsk-klatring.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Tore Meirik

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen