1Au: Slik kan det se ut om du er skikkelig gira. Med godt «vedlikehold» av hender og fingre kan dette unngås. Foto: Eirin Nordhus

Pleier du?

Her er tips til hudpleie som hjelper deg å fortsette klatringa uten for mye hudslitasje.

Mandag 05. desember 2016 kl.14:44

Stikkordet er træler. Huden vår består av nemlig av tre lag; underhud, lærhud og overhud. I lærhuden sitter nerver og blodårer, mens overhuden er det tynne beskyttende laget utenpå. Den består av levende hudceller innerst og døde ytterst.

Huden har sin egen oppskrift på å motvirke slitasje: De områdene – særlig på hender og føtter – som blir utsatt for gjentagende friksjon og belastning, begynner å gro træler. Overhuden danner tjukkere lag med hudceller som beskytter mot ytterligere påkjenning. Naturens egne hansker eller såler, om du vil.

Problemet er at selv om trælene gjør deg mer robust, består de av døde hudceller. De er derfor utsatt for uttørring, som igjen fører til sprekkdannelser. Har du noen gang hatt sprekk i tørr, tjukk hud helt inn til underhuden, vet du hvor sårt og smertefullt det kan være, og selv med teiping gjør det vondt å klatre.

En annen fare med træler, er at jo tjukkere de blir, jo lettere rives de løs fra den omliggende huden. Om du tar skikkelig i på et litt skarpt underlag, har trælene en lei tendens til å bli slitt av i et helt stykke, som eksponerer lærhuden under i all sin blodrøde og nerveskjøre sårbarhet. Au, au, og slutten på den klatreøkta.

Løsningen på det første problemet er å unngå at huden tørker for mye ut. Til dette finnes egne spesialkremer og voks for klatrere, som Climbskin og Climb On. De smører huden og tilfører fukt, og skal også stimulere til regenering av hudceller. Imidlertid kan gode hånd- og fotkremer som «vanlige folk» bruker, slik som l'Occitane og Epoch, også fungere fint. Du er ikke for macho til å ta en tur i kroppspleieavdelingen på apoteket (!?).

Problemet med træler som slites av («flappers») er imidlertid fortsatt der. Grunnen til at trælene rives så lett av, er «høydeforskjellen», at de stikker opp fra huden rundt. Ved å slipe/file ned trælene noe, reduserer du risikoen for dette. Bruk en hudfil eller neglefil, eller, hvis det byr deg imot å dra tilbake til beauty-salongen, fint sandpapir. Det beste er å slipe huden når den er litt fuktig, f.eks. etter en dusj.

Og husk: Om du skulle få sprekker eller flappers, er sportsteipen din beste venn. Surr deg inn med teip, bit tenna sammen og kjør på!

Noen generelle tips:

  • Hold huden ren, unngå unødvendig slitasje
  • Unngå å klatre med fuktige hender, smør huden kun om kvelden
  • Ikke plukk/riv i træler og løs hud, slip forsiktig i stedet
  • Slip ned de største trælene til de ikke står ut så mye
  • Teip utsatte områder med sportsteip før du klatrer

Gikk du glipp av?

    Øyeblikkelig business

    Øyeblikkelig business

    Et klatrefrelst par, en bok om yoga og et ønske om å gjøre noe bærekraftig. Slik ble Prana Living til.

    Check!

    Check!

    Stoler du alltid på deg selv når du klatrer? Stoler du like blindt på taukameraten? Det kan koste deg dyrt.

En klatrekjærestes bekjennelser

En klatrekjærestes bekjennelser

Belay-bitch! Det ble sagt så lavt at jeg knapt hørte det. Det forandret min innstilling til klatresporten.

Yoga for klatring

Yoga for klatring

7 øvelser som gjør deg bedre i veggen

Den mektige gigant

Den mektige gigant

Det er umulig å ikke legge merke til den; rett før Hemsedal henger fossen og minner oss på naturens storslagenhet.

Spark isklatringen i gang!

Spark isklatringen i gang!

Å høgge seg opp frosne fosser er surrealistisk – derfor er sporten fantastisk. Her er tips til hvordan du kommer i gang.

Pleier du?

Pleier du?

Her er tips til hudpleie som hjelper deg å fortsette klatringa uten for mye hudslitasje.

Slik brukes kilene

Slik brukes kilene

KLATRESKOLEN (S2E6): Redaktør Dag Hagen har fått med seg Paula Voldner for å demonstrere hvordan kilene skal festes.