Nå kan du klatre på autobelay utendørs

Autobelay er kommet for å bli, og nå har produsentene satset på å produsere autobelayer til utendørs bruk.

Sist oppdatert 1. april 2021 kl 07.00
Autobelay
ETABLERES AUTOBELAY PÅ CRAGGENE: Den første utendørs autobelayen har nå blitt etablert på Utsikten på Hvalsberget, og Claus Schmidt er superfornøyd med dette nye tilbudet. Foto: Eirik Austlid.

Den første utendørs autobelayen i Norge har nå blitt etablert på Utsikten på Hvalsberget.

Sammen med Kolsås klatreklubb er det et pilotprosjekt på gang i Oslo og omegn for å etablere flere autobelays utendørs på cragget – perfekt i koronatida.  

Om dette blir vellykket vil det snart være flere slike på klatrefelt både i Norge og i utlandet.

Det hele startet med at Dag Cappelen (konsernsjef i Klatreverket) leste om et klatrefelt i Korea der det var utplassert flere autobelays. Han tok videre kontakt med Perfect Descent og har nå fått sendt over de første beregnet på utendørs bruk. Det har ikke vært billig, men flere større bedrifter Klatreverket har vært i kontakt med har sagt seg villig til å være med og sponse prosjektet. Driften vil ligge hos Kolsås Klatreklubb, og hvert andre år må de rigges ned og sendes til overhaling på Oppdal.

Jacob Normann, daglig leder på Vulkan klatresenter, sier at styret i Kolsås Klatreklubb så langt har vært positive til prosjektet, men legger til at det ikke er aktuelt på alle craggene i Oslo, ei heller på alle rutene. Foreløpig er det kun enkelte klassikere på Utsikten, Damtjern, Hellerud og Hauktjern som vil bli berørt og dette kun i en prøveperiode. 

– Det kom forslag fra styret i Kolsås om å opprette en egen epostadresse, autobelay@kolsaas.no, der folk kan stemme over hvilke ruter som bør få autobelay. Dette vil være mest demokratisk, sier Normann.  

Han legger til at de håper på å få dette inn i den nye Osloføreren (som er under utarbeiding), og gradene vil da bli tilpasset topptau og ikke led som er det vanlige:

– En 7er på led er jo bare ca 7- når man topptauer den, sier Normann. I hvert fall hvis ruta er bratt og klippene er tunge.

Jacob Normann presiserer at det vil være en betalingsløsning i form av vipps samt god hygiene ved autobelayene: 

– Det vil være en tillitsbasert løsning med vipps-betaling, og vippsnummer vil stå ved autobelayen. Det blir uansett mye billigere enn å klatre inne. Nå i prøvefasen koster det 5 kr for 10 minutter. I disse koronatider vil det selvfølgelig være utplassert håndsprit ved autobelaystasjonene. Vi presiserer også at selvsjekk må gjennomføres, sier Normann, men legger til at det uansett er på eget ansvar.

Claus Schmidt var på Utsikten og testet den nye autobelayen på ruta «Halvparten av to» (6+):

– Dette var knallbra, sier Claus. Jeg hadde egentlig en avtale med en kompis på Fetsund, men han sitter nå i karantene så da ble det hit i stedet. Men det kunne godt ha vært autobelay også på noen av de hardere rutene, spør du meg – men det kommer vel.

IMG_3881
Claus Schmidt var superfornøyd med den nye autobelayen på Utsikten. Her koser han seg i baris i sola. Foto: Eirik Austlid.

– Tror du dette vil slå an blant både nybegynnere og etablerte klatrere?

– Ja, jeg tenker at det vil gjøre det lettere for folk å komme seg ut og klatre. I tillegg kan de eventuelt prosjektere på litt hardere ting som ellers ville vært uoppnåelig for noen, sier Schmidt. 

Jacob poengterer at det nå vil være en egen løsning på 8a.nu for autobelaybestigning av ruter som for eksempel Ingen Sommerferie (8-) og andre ruter som vil få autobelay. Det vil selvsagt være gjevest å registrere en ren autobelaybestigning uten fall eller henging.  

I tillegg presiserer Cappelen at det må være visse krav til hvor man skal etablere autobelay på craggene: 

– Det bør ikke være for mye overheng, for da får folk en pendel om de faller tidlig. Sånn sett er Damtjern bra. Fetsund er dessverre ikke aktuelt i så henseende, sier Cappelen. 

IMG_3920
Det er koronavennlig, det er ingen som klager på gradene og du kan dra ut når du vil. Claus Schmidt koser seg her på den nye autobelayruta på Utsikten: Foto: Eirik Austlid

– Perfect Descent og Trublue ser også nå på muligheten for å lage lengre autobelays, og kanskje vil det kunne etableres autobelay på multipitcher som f.eks Via Lara (4) eller Mot sola (6-) i fremtiden, sier Dag med et spøkefullt glimt i øyet. 

Han presiserer at sikkerheten her vil bli tatt på alvor, og HMS-rutinene er under utarbeiding hos Sikkerhetskomiteen i NKF slik at det skal være tryggest mulig for klatrerne. Trolig vil det bli et krav om et eget sikringskort for å kunne benytte autobelay.

Dag Cappelen mener at dette vil revolusjonere utendørs tauklatring: 

– Vi tror dette kan bidra til å øke populariteten til sportsklatring kontra buldring. Buldring har jo blitt voldsomt populært de senere årene sammenlignet med sportsklatring og vi tror det handler mye om problemet med å finne en klatrepartner. Autobelay løser dette problemet i en travel hverdag, sier Cappelen. 

–Den er til å stole på, kommer aldri for sent og klager heller ikke på gradene, sier Cappelen og ler.

Publisert 1. april 2021 kl 07.00
Sist oppdatert 1. april 2021 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
klatrer i bratt vegg
Vårklatring del 4: Bodø

Sydentur 20 minutter fra Bodø

Klatrer med fjord i bakgrunnen
Vårklatring i Norge del 3:

Trønderne har sett vårlyset

Klatrer sett ovenfra
Vårklatring del 2: Sørvestlandet

Rogalendingene er godt i gang

to personer som klatrer
Tårevåte klatreeventyr

Tåre- eller tradklatring?

dame som klatrer med hav i bakgrunnen
Vårklatring del 1: Sørlandet

Seig start på Sørlandet

RAR RUTE: Mari Salvesen på Black Mamba- ruta som starter med et dritlangt riss like over bakken, og så blir ei slags anlig rute i toppen. Foto: Privat
Det verste fra to verdener

Salvesens hardeste …eller?

Damtjern Klatring hylla
KLATREHISTORIE

Hylla eller livet

Thomas Kleiven klatrefører fører Drammen klatring
Ny fører for Drammen

Doblet antall ruter

annonse

Norsk-klatring.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Tore Meirik

Kommersiell leder: Alexander Hagen