/ NKF

Parkeringskrøll på Vardåsen

En av hovedstadsområdets utfartsklipper, Vardåsen i Asker, opplever mye trafikk og parkeringsproblemer.

Sist oppdatert 23. juni 2017 kl 11.09
Parkering bør nå være på Solberg skole.
Parkering bør nå være på Solberg skole.

Det er jo gledelig at mange klatrere har (gjen)oppdaget gode, gamle Vardåsens nydelige svaklatring.

Men dette medfører også at bilene med stå et sted. I den vanlige parkeringslomma har det tidvis vært et salig kaos, og det var bare et tidsspørsmål før lokale beboere reagerer.

Den reaksjonen har nå kommet, og nye parkeringsanvisninger er foreslått.

Oslo Klatreklubb skriver på sine sider:

«Vardåsen er en mye brukt klippe for klatrere i Oslo regionen. I helgene er det mange klatrere som bruker klippen. I føreren er det tegnet inn en lommen som er rett nedenfor stien (ved de gule bildekkene) til parkering. I denne lommen er det i beste fall plass til fem biler. I noen helger har det vært observert opptil 15 biler parkert i Heggedalsveien.

Oslo Klatreklubb har nå fått en henvendelse av grunneier ved Vardåsen. Grunneieren driver næringsvirksomhet og har trafikk inn til sin gård i helgene. Grunneier opplever situasjonen i helgene som trafikkfarlig. Parkering av biler i veibanen gjør sikten ut i veien dårligere.

Oslo Klatreklubb ønsker å oppfordre til parkering på Solberg skole istedenfor i veibanen. Dette vil gjøre Heggedalsveien tryggere og mindre trafikkfarlig for de som bor i området og alle tilreisende. Klatrere kan fritt bruke Solbergs skoles parkeringsplass i helgene. Det presiseres at det kun gjelder parkeringsplassene ved skolen slik at selve skolegården forblir bilfri til lek.»

For at vi klatrere skal ha et godt forhold til lokale beboere er det svært viktig å vise hensyn.

Publisert 23. juni 2017 kl 11.09
Sist oppdatert 23. juni 2017 kl 11.09
annonse
Relaterte artikler
annonse

Norsk-klatring.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Tore Meirik

Kommersiell leder: Alexander Hagen