Hullete boltedogmer

Det er få temaer innen klatresporten som er så betente som borebolting. Siden de første ble satt for over 40 år siden har plassering, antall og nødvendighet vært diskutert.

Sist oppdatert: 23. juni 2019 kl 07.00
ULYKKE: Det måtte en redningsaksjon til for at Hornaksla skulle få sin rappellrute fra 1. rampen og ned. Foto: Dag Hagen
ULYKKE: Det måtte en redningsaksjon til for at Hornaksla skulle få sin rappellrute fra 1. rampen og ned. Foto: Dag Hagen
Lesetid: 4 minutter

Ikke uten grunn; Man ikke bare ødelegger fjellet, men endrer også dramatisk både stil, estetikk og faremomentet ved en rute – og opplevelsen av de andre rutene på samme felt. Sommerens hendelser på Preikestolen har igjen aktualisert temaet.

På 70- og 80-tallet ble det boret for hånd. Dette medførte naturligvis at man slo færrest mulig bolter og utklatringene ble dertil lange. På den tiden klatret man mest – eller nesten bare – sva, så man var i tillegg veldig stødig og god med friksjon. Det som nå oppleves helt forferdelig hårete og farlig, med flere titalls meters fallpotensiale, var da rimelig greit. Paradokset er at denne stilen nå forveksles med tøffhet – en dyd av nødvendighet forveksles med stil. 

Allerede abonnent?  

Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin

*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.

Er du under 28 år?

Da får du halv pris på Fri Flyt.

Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.

 

Relaterte artikler

 

Norsk-klatring.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Tore Meirik

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen