Til minne om Kris Roar Tveiten

Kris Roar Tveitens minnerute er etablert

Sist oppdatert 23. juni 2017 kl 13.43
Kris Roar Tveiten i fjellet, der han kanskje likte seg aller best. Her på Storen i 2012. Foto: Jan Egil Hansen

Påsken 2016 døde vår nære venn og gode taulagskompis Kris Roar Tveiten (f. 1986) fra Vinje i Telemark i en tragisk ulykke (ikke klatrerelatert). Kris Roar var den stødige typen du alltid ønsket å ha i andre enden av tauet når det virkelig røynet på i fjellet. Det skulle mer enn dårlig vær eller lange utklatringer til for å vippe ham av pinnen.

Like stø på foten på sleipe sva høyt over siste sikring som vandrende på asfalten i byen. Han foretrakk langt det første og søkte til krevende utfordringer i fjellet, men uten selvskryt eller noen form for risikoromantikk. Som klatreinstruktør høyfjell og klubbutvikler for Norges klatreforbund formidlet han villig av sine erfaringer og inspirerte mange til å videreutvikle seg innenfor denne flotte sporten.

Også utenom klatringen var det mange som stod Kris Roar nær, så vi klatrere er langt fra alene om å slite med savnet i etterkant. Men som klatrere har vi i ettertid kanskje et ekstra sterkt behov for å lyse et minne over både den personen og den fjellmannen Kris Roar var, noe som kan representere gleden, eventyret og de verdiene han stod for i sporten – og i livet ellers.

Dette behovet har nå materialisert seg i «Kris Roars minnerute» på Slettafjellet i Åseral kommune. Selv om det kanskje var lange turer på Telemarks klatrestorhet, Hægefjell, som stod hans hjerte nærmest, vendte han også flere ganger tilbake til denne bratte svaveggen på drøye 300 meter i det indre av Agder. Håpet er at denne minneruta ikke skal stå alene, som merket på noen som er forbi, men som noe som kan fortsette å leve både i og gjennom oss klatrere ved at vi begir oss eventyret i vold: En rute i Kris’ ånd, ikke direkte farlig, men som likevel krever både en stødig fot, et kaldt hode og ikke minst en smule pågangsmot når det røyner på – for det gjør det til tider!

Og selv om du ikke var blant dem som kjente ham, bli med og hedre Kris Roars minne du også. Spander en dag på denne ruta i sommer om du føler deg tilstrekkelig kompetent – eller en annen gang du har tid, lyst og anledning. Det ville gledet oss stort.

Thor Inge Hansen, Jan Egil Hansen og Nils Rune Birkeland

– Skien & Mosby & Kristiansand, juni 2017.

Rutebeskrivelse Kris Roars minnerute

• Sted: Slettafjellet i Åseral

• Grad: 6+ & E2+, 6 taulengder (6, 6-, 6+, 6-, 5, 4+)

• Førstebestigning: Nils Rune Birkeland og Thor Inge & Jan Egil Hansen 18/6-2017

• Utstyr: 2 x 70 meter halvtau (går greit også med 60 meter, se «detaljer» nedenfor), vanlig frirack med noen ekstra, små kamsikringer.

• Retur: 6 rappeller på doble bolter med minimum 2x 60 meter tau ned langs ruta Heteslag (se klatreføreren Sørlandet Rock).

memopitch

Tak: Nils Rune Birkeland i bratta på «Hiv og hoi»-lengden, 6-. Foto: Jan Egil Hansen

minnerute

Detaljer (NB: les fra bunnen)

6. «The show must go on», 4+ & E1. 70 meter: Følger siste del av Heteslag: Diagonal travers opp mot venstre for å runde overheng, så drag svakt oppover mot høyre og opp til doble ringer på standplass for rappell. Flere varianter mulig i toppen, sikringsmulighetene avgjør. Med 60 meter tau kan 5. taulengde først strekkes til naturlig sikret standplass i venstrekanten av overheng, ca. 15 meter etter rappellringene, derfra når man så helt opp.

5. «Det vil helst gå godt», 5 & E1, 45 meter: Fortsett diagonalt opp venstre langs stort høyrevendt dieder med gode kamsikringer før passering av hul blokk og glatt svatravers med fingertuppundertak og videre diagonalt opp små hyller til standplass med doble ringer for rappell. Siste 20 meter er her felles med «Heteslag», og rappell ned langs denne ruta er nå mulig med 2 x 60 meter tau. Førstebestigerne forsøkte seg på en direktevariant opp høyre og ut av dieder, ca. 10 meter fra standplassen i starten av taulengden. Resultatet ble en lang luftetur som heldigvis endte godt – derav navnet på taulengden.

4. «Hiv og hoi», 6- & E2, 60 meter: Først opp diederet, så travers mot høyre under overheng og videre opp gjennom overlappen på svakeste punkt. Fine kamsikringer, men krever kreativt sikringsarbeid for å unngå senere taudrag. Klipp 1. borebolt før høyretravers over hengende svaplate (2. borebolt) og travers opp til venstrevendt dieder som via 3. borebolt (crux) leder helt opp til slak svaplate under topphenget og inn i stort venstrevendt dideder hvor naturlig sikret standplass.

3. «Memorial pitch», 6+ & E2+, 55 meter: Lett opp høyrevendt dieder til venstre før travers mot høyre. Resten av taulengden kan anses som et sammenhengende crux: Først passering av borebolt og plassering av tynn kamsikring opp og bak liten kant. Videre tynn svatravers og fingerlaybak med utsatt opptak til 2. borebolt. Utklatring! To borebolter passeres før flakkant leder opp til 4. borebolt. Utklatring! Kort venstretravers, så rett opp til overlapp for plassering av god kamsikring og videre opp til ny overlapp med god kamsikring før opptak til 5. borebolt. Videre lett opp til standplass med doble ringer for rappell. Med 60 meter tau nås standplassen helt eksakt fra alternativ standplass midt i buediederet på 2. taulengde. NB: Siste mulighet for rappell ned langs ruta til bakken. 2. taulengde kan til nød rappelleres med 2 x 60 meter tau.

2. «Hal i og dra», 6- & E2, 70 meter: Rett opp svaplata og opp i overlappsystem (kamsikringer). God kile før hule skiveflak på hylla og til venstre opp høyrevendt dieder med liten, men god kamsikring før passering av to borebolter (crux). Deretter venstretravers inn i buedieder som leder opp mot høyre. Doble ringer for rappell på standplass. Med 60 meter tau må andremann følge løpende om standplassen skal nås. Alternativt kan god standplass legges på egne sikringer midt i buediederet.

1. «Tveitens spesial», 6 & E2+, 50 meter: Høyrevendt dieder så ut på svaplata og rett opp. Taulengden kjennetegnes av utklatringer på små, men gode kamsikringer, bortsett fra siste stekket opp til borebolten før toppbulken. Tør du? Doble ringer for rappell på standplass. Variant av taulengden (5+ & E1+) følger lett vegeterte, små diedere til høyre for svaet helt fra starten og videre langs litt hule riss & flak opp til standplass.

Slettafjellet: 58°42'40.3"N 7°33'11.8"E (se kart nederst i saken).

krisminne

Sva: Thor Inge Hansen går crux-svaet på «Memorial pitch», 6+. Foto: Jan Egil Hansen

kart_minnerute_2
Publisert 23. juni 2017 kl 13.43
Sist oppdatert 23. juni 2017 kl 13.43
annonse
Relaterte artikler

Norsk-klatring.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Tore Meirik