Supertrio med ny rute i fri på El Capitan

Kevin Jorgeson, Tommy Caldwell og Alex Honnold har slått seg sammen og gått en ny rute i fri på El Capitan i Yosemite, California.

Sist oppdatert: 6. november 2019 kl 10.13
PRESTASJON: Alex Honnold på nytur opp El Capitan, sammen med Tommy Caldwell og Kevin Jorgeson. Skjermdump fra Tommy Caldwell sin instagram.
PRESTASJON: Alex Honnold på nytur opp El Capitan, sammen med Tommy Caldwell og Kevin Jorgeson. Skjermdump fra Tommy Caldwell sin instagram.
Lesetid: 3 minutter

Kevin Jorgeson var med å jobbe på taulengdene, men ble forhindret fra å være med på selve toppstøtet på ruta. Dermed endte det med at Caldwell og Honnold, etter noen ukers jobbing, toppet ut ruta i fri den 3. november.

Tommy Caldwell blir av mange regnet som selve kongen av El Capitan, med flere fribestigninger av de vanskeligste rutene opp veggen. Noen av merittene hans er West Buttress 5.13c (9-), Dihedral Wall 5.14a (9), The Nose 5.14b (9 / 9+) og Magic Mushroom 5.14a (9). Jorgeson og Caldwell ble for alvor superstjerner, også langt uten for klatremiljøet, da de gikk ruta Dawn Wall 5.14d (10) i fri.

Alex Honnold trenger vel neppe noen nærmere introduksjon Free Solo. Honnold og Caldwell har dessuten den stående speed-rekorden opp The Nose på 1:58:07.

Jorgeson, Caldwell og Honnold har nå gått det Caldwell beskriver som en «pretty legit new free route» på sin instagramkonto. Ruta følger en gammel aid-rute kalt New Dawn. Prosjektet med å gå den i fri ble startet for 18 år siden av den britiske klatreren Leo Houlding, som kom omtrent halvveis opp, og døpte ruta Passage to Freedom. Nå har altså supertrioen fortsatt helt til toppen, 20 taulengder lengre enn Houlding.

Caldwell mener at Houlding sin rute var forut for sin tid. Den inneholder blant annet en sidelengs dyno – ikke helt ulik den i Dawn Wall, for dere som har sett filmen. Det var likevel en annen taulengde, kjent som «The Alfa Slab» (altså noe sånt som «Alfa-svaet» på norsk), som ble den mest kontroversielle taulengden på Passage to Freedom. I år 2000 skrev Houlding en artikkel i det amerikanske magasinet American Alpine Journal om ruta han ønsket å gå i fri på El Capitan, og om denne taulengden.

– Ideen kom til meg da jeg var tvunget til å hvile på bakken noen dager på grunn av en overbelastet sene. Jeg var helt opphengt i svaet på fjerde taulengde. Da fikk jeg idéen om å bolte fast et 10 centimeter stort Alfa Romeo-skilt midt på svaet. Jeg fikk låne en drill, og naglet Alfa-skiltet fast til El Cap for alltid.

18 år senere har klatringen i dalen utviklet seg enormt, og Jorgeson, Caldwell og Honnold klatret svaet på fjerde taulengde uten å bruke bilskiltet. Honnold beskriver turen på sin egen instagramkonto:

– En utrolig opplevelse, som minnet meg på at Tommy virkelig er verdens beste storveggsklatrer, og at jeg fortsatt har mye å lære.

Foreløpig er det ikke delt så mye mer informasjon om ruta, men ifølge Caldwell vil det komme oppdateringer om noen dager.  

Publisert 6. november 2019 kl 10.13
Sist oppdatert 6. november 2019 kl 10.13
annonse
Relaterte artikler
annonse

Norsk-klatring.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Tore Meirik

Kommersiell leder: Alexander Hagen