Stimulator på Dale

Norges første 9- ble ikke anerkjent av hovedstadsklatrerne da den ble førstebesteget i 1987, og det måtte utloves dusør for å få noen til å gjøre andrebestigningen. Med sine tre bestigninger må Stimulator på Dale være Norges minst bestegne ultraklassiker.

Sist oppdatert: 9. april 2020 kl 08.00
Bounty hunter: En fornøyd Lars Ole Gudevang etter første repetisjon av ruta. Dusøren kreves. Foto: Lars Ole Gudevang
Bounty hunter: En fornøyd Lars Ole Gudevang etter første repetisjon av ruta. Dusøren kreves. Foto: Lars Ole Gudevang
Lesetid: 4 minutter

Året var 1987. Moss ble overraskende seriemester i fotball. Def Leppard slapp sitt legendariske album Hysteria. Den klassiske filmen Wall Street tronet øverst på kinotoppen og Wolfgang Güllich gikk verdens første 9+ med samme navn. Lycra var definitivt det feteste og mest trendy en kunne klatre i – vi snakker om gamle dager. Ikke om riktig gamle dager, men det glade 80-tall, nærmere bestemt 1987. 

Dette året skulle en liten rødhåret mann fra Haugesund, bosatt i Stavanger, levere varene. Han skulle skape historie. Det som fortsatt den dag i dag fremstår som en magisk grad for mange ble for første gang introdusert i Norge.

Allerede abonnent?  

Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin

*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.

Er du under 28 år?

Da får du halv pris på Fri Flyt.

Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.

 

Relaterte artikler

 

Norsk-klatring.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Tore Meirik

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen