RöJK – med et brennhett budskap

I disse tider med økt forurensing og profittjag har det dukket opp et klesmerke som satser på fullstendig nedbrytbare klær.

Sist oppdatert 1. mars 2019 kl 15.24
Dyrt liv: Naturen er det viktig å ta vare på. Her et lite utvalg av Röyks varelager.
Dyrt liv: Naturen er det viktig å ta vare på. Her et lite utvalg av Röyks varelager.

Röjk er et innovativt og ungt klesmerke grunnlagt i 2010 av den svenske skikjøreren og designeren Jan Fredrik Betros. Siden da har de utmerket seg innen materialutvikling med mål om en fullt biologisk nedbrytbar kolleksjon. Ja, du leste rett, Röjk jobber for bærekraftig mote.

Bærekraftig mote, hva er egentlig det? Den gjennomsnittlige nordmannen har 359 plagg i skapet sitt. Årlig kastes det 110 000 tonn tekstiler i Norge – hvor halvparten er klær fra husholdninger. Realiteten er at vi stadig kjøper mer og mer klær og med det støtter en industri som forurenser svært mye. Ja, faktisk er moteindustrien verdens mest miljøskadelige etter oljeindustrien. Det er kanskje fortsatt slik at vi som forbrukere ikke er klar over at noen av de hyppigst brukte tekstilene i butikkene nettopp er petroleumsbaserte. Polyesterskjorten din er nemlig laget av det samme som brusflasken du drikker av – bare uten pantemerke!

Realiteten er at vi stadig kjøper mer og mer klær og med det støtter en industri som forurenser svært mye. Ja, faktisk er moteindustrien verdens mest miljøskadelige etter oljeindustrien. 

Röjk tar opp kampen med de store kommersielle klesgigantene som stadig trykker nye trender ut i markedet og produserer så billig som mulig for å fremme økende kjøp. Med det oppfordrer de oss til å bli ansvarsfulle forbrukere ved å slutte å kjøpe flere produkter til samme formål.

I tråd med sin egen visjon har de derfor utviklet en liten kolleksjon med stor funksjonalitet og ønsker med dette å gjøre en forandring til det bedre. De fleste motemerker i dag importerer tekstilene de bruker til egen produksjon så billig som mulig og tjener på de som faktisk lager dem, med lite og muligens ingen bekymring for miljøet. Röjk foretrekker å lage sine egne. Ved å utvikle og produsere selv får de et helt unikt uttrykk, men enda viktigere; de kan med dette sikre at alle ledd i deres produksjon strever etter en bærekraftig standard med minimal belastning på natur og ressurser. Röjks Evo Rover Anorak består av biopolymer fra kastorbønner, og er nedbrytbar. Tekstilen er naturlig antibakteriell, har naturlig stretch i kombinasjon med flott design. Altså et godt valg for den stilbevisste som miljøbevisste.

Les også: Vpg.no vil gjøre det enklere å handle miljøvennlig

Rojk sier at bærekraft er kjernen i alt selskapet gjør og skaper.
– Vi arbeider alltid for et så bærekraftig produktspekter som mulig, og når vi oppdager nye, mer miljøvennlige materialer, oppdager vi ofte våre produkter ved å oppgradere materialene som brukes, dersom det betyr å redusere miljøpåvirkningen.

Det meste forbruk, om ikke alt, har til slutt en negativ innvirkning på vårt miljø. Der har vi sagt det.

Salg- og markedssjef Linus Zetterlund, sier de jobber for å bli det første selskapet i bransjen med en fullstendig nedbrytbar kolleksjon.
–  Som et ungt selskap ønsker vi at vår kolleksjon skal gjenspeile vår samtid, og nå har vi valgt å streve for å bli det første selskapet i bransjen med en fullstendig biologisk nedbrytbar og naturlig kolleksjon.

Röjk har fått flere utmerkelser, blant annet Owerall Winner av Scandinavian Outdoor Award, en utmerkelse opprettet i 2006 som satser på å støtte innovativ design fra Skandinavia.

Les også: Er klatreturen din bærekraftig?

Les også: Her er alt om Klatrefestivalen

Publisert 1. mars 2019 kl 15.24
Sist oppdatert 1. mars 2019 kl 15.24
annonse
Relaterte artikler
annonse

Norsk-klatring.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Tore Meirik

Kommersiell leder: Alexander Hagen