Nordveggen på et fjell er gjerne kjent for å være den tøffeste, kaldeste og mest hensynsløse veien opp. For fjellklatrere innebærer en slik bestigning at man må kunne beherske de alpine elementer med styrke, teknikk og presisjon. De kalde og mørke sidene på fjell som Eiger eller K2 er verdenskjent for sin brutalitet og truer enhver med bestigningstanker med overhengende isbreer, skred, stormer som kan vare i dagevis i tillegg til det selvsagte elementet av eksponert og potensiell livsfarlig klatring.

Med drømmen om å lage utstyr til klatrere med slike ambisjoner ble navnet The North Face til. Men, før du ser for deg at grunnleggerne Douglas Tompkins & Susie Tompkins Buell satt forblåst på en av Himalayas topper da ideen ble unnfanget, må du stige ned til 45 meter og 72 cm over bakken, nærmere bestemt på en sandbank ved San Fransisco i 1966. Her ble ideen unnfanget.

«Vi er svært stolte av å være førstevalget til mange av verdens beste klatrere, alpinister, ekstremkjørere, snowboardere, ultraløpere og oppdagere.»

Det tar ikke lang tid å dra kjensel på formen i logoen. Yosemite National Parks Half Dome, en fjellformasjon som stiger 800 meter over havet og som er velkjent for klatrere verden over. Frem til 1875, da George G. Anderson var den første personen som tok seg til topps, ble fjellet ansett for å være ubestigelig. I dag står tusenvis på toppen hvert år, og det umulige er blitt mulig. Alex Honnold, sponset av The North Face, frisoloerte Half Dome i 2012 og den mer spektakulære El Capitan i 2017 – muligens tidenes største idrettsprestasjon. Man kan lett forstå hvorfor de ønsket assosiasjonen til nettopp dette fjellområdet i logoen sin.

Allerede på 1960-tallet begynte merket å bli kjent for å sponse ivrige idrettsutøvere og ekspedisjoner til noen av de mest fjerntliggende, og da fortsatt stort sett uberørte, hjørner av kloden. Denne stolte tradisjonen fortsetter i full kraft i dag. Med mantraet «never stop exploring» står de bak klatrere og alpinister som Ashima Shiraishi, Margo Hayes, Alex Honnold, Cedar Wright og James Pearson – listen er lang.

I fjor ble Cape Enniberg på Færøyene destinasjon for nok et North Face-eventyr. Klatreren James Pearson med Cedar Wright og Yuji Hirayama som «partners in climb», satte kursen mot denne forblåste, men vakre øygruppen. Cape Enniberg er en av verdens høyeste sjøklipper, avhengig av hvordan man regner, og ligger på øya Viðoy. Stolt stiger den 754 meter opp av det røffe havet og markerer Færøyenes nordligste punkt.

Færøyene blir også kalt The Land of Maybe, og det var nettopp slik det ble, for denne bestigningen ble på ingen måte en enkel fjær i hatten. Teamet tok seg til slutt opp ruten som bestod av en salig blanding løst fjell, våte gresskledde hyller og oppkast fra lundefugler som hekket i bratta. Ja, du leste rett. Heldigvis var det også noen flotte taulengder med skikkelig fjellklatring, i følge Pearson selv.

– Vi kom over en masse løst fjell, fugler som spøy på oss og vått gress, men også en del bra taulengder på fint fjell. Vi startet 10 på kvelden og kjørte et push gjennom natten.

De endte turen i regnvær og på bratte gresshyller – en temmelig interessant bestigning som du kan lese mer om på våre nettsider norsk-klatring.no. Sammen med Caroline Ciavaldini etablerte de også fire nye linjer på sjøklippen Trælanípan Vagar Island, med grader fra 7a+ til 7c+.

50 år med innovativ produktutvikling har plassert The North Face på kartet, assosiert med noen av verdens beste idrettsutøvere.

CRAG: Sammen med Caroline Ciavaldini etablerte de også fire nye linjer på sjøklippen Trælanipan Vagar Island, med grader fra 7a+ til 7c+. Foto: The North Face