Tidenes beste klippeklatrer gjør det nå sterkt også økonomisk og lanserer til høsten både klesmerke og klatrevegger internasjonalt – og Thor Gotaas skriver bok om han.
Ser opp og frem: Magnus Midtbø ligger ikke på latsiden. Til høsten kommer kleskolleksjon, klatresentre og bok. Foto: Petter Ianssen
Lesetid: 5 minutter
Magnus Midtbø går ikke stille i dørene, på tross av en ydmyk fremtoning.
Han er mange ganger norgesmester i sportsklatring, og i sin tid top 10 i verden.
Det seneste var Mesternes Mester, der han lenge lå an til å vinne. Til høsten lanserer han en ny kleskolleksjon under merkevaren Rúngne.
– Du har mange jern i ilden! Kan du si litt om de prosjektene som er på gang?
– Det skjer veldig mye om dagen. Vi begynner å bygge et senter på Kokstad i neste uke og vi har akkurat skrevet under avtale om et senter i Lysaker. I hele sommer har jeg i tillegg jobbet med en bok som skal komme ut i november. Samtidig har vi gjort en emisjon i Rúngne. Vi har ansatt to personer fulltid. Vi planlegger også en helt ny kolleksjon og et helt nytt klatresenter-konsept.
– Men jeg er ikke alene om noe av det. Jeg samarbeider med veldig mange flinke folk, sånn at jeg fremdeles får fokusert på alt som har med YouTube å gjøre. Hektisk, ja og jobber stort sett fulle dager, også i helgene.
Men jeg trives med det og føler meg veldig heldig som får være med på så mye spennende!
Vi skal lage klær som gir deg et dytt i baken
– Du fremstår som spesielt driftig. Hvor får du all energien fra?
– Usikker på hvor energien kommer fra, men mye av fokuset og disiplinen kommer nok fra min tid som fulltids-klatrer. Jeg hadde aldri noen plan for hva jeg skulle gjøre etter at jeg la opp, den ble bare til underveis.
Til høsten kommer det altså bok om Magnus. Den er ført i pennen av ingen ringere enn Thor Gotaas, som står bak i alt 40 bøker (!), primært om idrett.
– Han er veldig flink! Vi har hatt lange samtaler nesten hver dag i hele sommer og han har snakket med alle fra oppveksten og familie. Kanskje han skulle snakket med deg? Du var jo en viktig del av miljøet?
– Absolutt, bare be han ringe! Jeg har lest boka hans «Løping», som var veldig bra. Men fortell mer om kleskolleksjonen. Der har du to nye ansatte, en designer og en produktsjef. Og dere lanserer en helt ny kleskolleksjon til høsten?
– Rúngne skal lage klær som gjør det lettere og gøyere å klatre og bevege seg mer i klærne du bruker til hverdags. Vi tror tiden har løpt fra det tradisjonelle skillet mellom sportsklær og vanlige klær. Det er ingen grunn til at du må dra hjem for å skifte hvis du finner et fint tre å klatre i, eller må løpe litt for å nå bussen.
– Markedsresponsen var såpass god at vi bestemte oss for øke satsingen på klesmerket. Rúngne har nå hentet inn 2,9 millioner kroner frisk kapital gjennom Folkeinvest. Selskapet ble fulltegnet på rekordtid, og har dermed tatt første skritt på veien for å relansere klesmerket med egenutviklede og mer eksklusive produkter.
– Rúngne skal gjøre sitt for å få tilbake litt av urmennesket i deg; Trening og aktivitet er ikke en separat del av livet, men en integrert del av det. Med lettere, mer bevegelige og pustende klær ønsker youtube-stjernen å bruke kjendisstatusen sin til å inspirere folk til et mer aktivt hverdagsliv.
«Next Move»
Inspirasjonen til klesmerket er hentet fra Magnus erfaringer som klatrer.
– Klatring handler ikke om å nå toppen, men om å fokusere på det neste «movet». Dette gjelder i livet ellers også; alt for ofte drømmer vi om de store toppene og eventyrene, og glemmer at vi har en knaus i nabolaget, eller en liten en hjemme som kanskje har lyst til å klatre med deg i epletreet i hagen. Min visjon er å lage klær som er bygd på dette mindsettet.
Leder i «The Materials Revolution»
Rúngne Apparel skal være en leder i det som av eksperter på bransjen betegnes som «The Materials Revolution». I samarbeid med de fremste utviklerne av tekniske tekstiler i Europa og verden, hevder Rúngne de kan tilby produkter med funksjonalitet og komfort som ellers bare er tilgjengelig i high-end sportsbekledning. Det nye design-teamet har erfaring med å lage klær for livvakter, spesialsoldater og sivilt politi rundt om i verden.
– Bærekraft er essensielt. Det er ingen fremtid i å satse på klær som ikke er 100% bærekraftig.
Han trekker frem Tesla som et eksempel på at bærekraft i seg selv ikke er nok, men som i kombinasjon med andre fordeler for forbrukerne gjør bærekraft sexy.
– I klesbransjen tror jeg vi bare så vidt har sett starten på en helt ny kategori klær. «Tech wear» er en betegnelse som ofte brukes om klær som ved hjelp av design og materialer gjør klærne mer funksjonelle og bærekraftige.
Rúngne AS vil også eie 25% av Rúngne Buldr, en ny klatresenterkjede som planlegger å bygge over 30 klatresentre internasjonalt de neste årene. Klatresentrene vil være selvbetjente. Brukerne kan selv velge klatrerute på en egen app og ruten markeres ved hjelp av led-lys.
– Rungne Buldr gjør det mulig å gi små sentre over hele landet tilgang til førsteklasses klatreruter, fordi vi ikke vil være avhengig av å fysisk skru en ny rute på alle sentrene. Sammen tror vi Rúngne Apparel og Rungne Buldr er dynamitt!, sier en smilende og alltid like veltrent Midtbø.
Magnus Midtbø
Alder: 32
Sivil status: I et forhold
Yrke: Gründer og investor
You Tube: Har snart en million følgere på sin egen kanal
Fysikk: Har fremdeles sixpack
Hardeste rute: Ali Hulk sit extension (9b)
Beste onsight: Cosi fan Tutte (8c+)
Hardeste bulder: Blood redemption (8B+)
Lanserer: Magnus Midtbø og samarbeidspartnere lanserer til høsten både klesmerke og innendørs klatresentre uten betjening. Foto: Petter Iansen
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Klatring,
Fri Flyt, Terrengsykkel, UTE, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Billigst
12 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper. *Forutsetter bindingstid, og fornyes månedlig etter bindingstiden.
Norsk-klatring.no er skrevet av klatrere for klatrere, og formidler det som rører seg i det norske klatremiljøet. På nettsiden finner du grundige utstyrstester, teknikk—og treningsråd og inspirasjon til din neste klatretur.