Vinjerocks tindeklassikere

Tar du turen forbi Eidsbugarden kan disse tre være verdt å besøke

Sist oppdatert 21. juli 2016 kl 08.10
Åsmund Olavson Vinje på Eidsbugarden, med båten og Bygdin bak. Foto: Dag Hagen

Vinjerock har befestet sin posisjon som Norges fremste fjellmusikkfestival. På nesten 1000 meter kan du høre på noe av det beste av rockemusikk og folkemusikk som vi har å tilby.

Og, som Åsmund Olavson Vinje så legendarisk sa; Det er så viktig å kosa seg. Man koser seg enda bedre om man har gitt apostlenes hester litt å bite i før den kalde skal inntas og populærkulturen nytes.
Hva er da bedre enn å ticke tre av de aller flotteste toppene og traversene i området? Her er de:

Les også: Vestpillaren på Presten

Uranostind (2157 moh)
Denne er gjerne omtalt som den vakreste tinden i Jotunheimen, og ikke uten grunn. Den står der som en nydelig pyramide for seg selv, innbydende og relativt bratt. Her er hva ut.no skriver om toppen:
«Koldedalen er nok det beste utgangspunktet for å bestige Uranostinden. Fra anleggsveien i Koldedalen går du i lett terreng på merket sti opp til osen av Uradalsvannet. Elva må steingås. Hold så til høyre for fjellknausen på 1450 m og følge veien mot nord oppover fjellryggen. Det er smalt og luftig over de to fortoppene som begge er høyere enn 2000 meter. Opp den siste eggen anbefales klatreutstyr.»

Alternativt kan man gå over Uranosbreen, og følger da breen innover på høyre side. Man bør absolutt ha med breutstyr. Følg så opp i skaret mellom Uranostinden og Slingsbytinden. Derfra i ur helt til topps på hovedtoppen.

Les mer og se kart her.

Falketind (2067 moh)
Falketind står ikke mye tilbake for Uranostind i stolthet, og ble faktisk førstebesteget allerede i 1820. Det var Åsmund Olavson Vinje som 50 år senere gav toppen sitt navn. Adkomsten er som for Uranostind; man kjører inn Koldedalen og parkerer så langt man kommer, avhengig av snø og veiforhold. Man fortsetter anleggsveien innover, over en haug og forbi en tidvis vanskelig liten bresak, avhengig av årstid. Vi henviser så videre til ut.no:

«Følg deretter en relativt tydelig sti videre til Andrevatnet. Langs nordenden av Andrevatnet er det stedvis grov ur, men likevel tydelig hvor traseen går. Elva fra Stølsnosbreen kommer ned fra fjellsiden, må krysses og deretter følges på venstre side. Fjellsiden er relativt bratt og en må passere utsatte partier med sva og løs stein – vis aktsomhet. Oppe ved breen dukker Stølsnostinden frem i flott profil. Nedre del av breen er en isolert brerest, hold derfor kanten og gå senere inn på selve hovedbreen, forutsatt at man er utstyrt for brevandring. Alternativt kan en vandre i løs morenemasse til høyre for breen, men vær varsom da dette er usikkert landskap. På toppen av breen støter man på fast fjell ved foten av hovedtoppen, retning øststupet. Følg ryggen videre til topps. Siste biten er bratt, og medfører noe klyving. Falketind tur-retur Koldedalen beregnes til 10-12 timer. Det er sprekker i øvre partier av breen og vi anbefaler sterkt å benytte fører som stiller med stegjern og tau.»

Les mer og se kart her.

Les ogsåUTEs guide til Tyin og Eidsbugarden

Torfinnstindane (2085 - 2120 moh)
Denne nydelige tindrekken er veldig tydelig om du tar båten innover Bygdin fra Eidsbugaren. Hopp av på Torfinnsbu og du har 8-12 timer foran deg med fantastisk, men tidvis noe løs, tur foran deg. Her trengs både klatretau og utstyr, på grunn av rappell. Pass på riktig rennevalg, dvs å skifte renne på riktig punkt oppover mot Østre Torfinnstind. Vel oppe på denne er det luftig scrambling og fire rappeller før man begynner på returen.

Også på denne turen anbefales guide, om man ikke er riktig så fjellvant.

Les mer her og her.

falketind2

Ærverdige Falketind en julimåned med veldig mye snø. Foto: Dag Hagen

Les også: Slik sikrer du på led

Publisert 21. juli 2016 kl 08.10
Sist oppdatert 21. juli 2016 kl 08.10
annonse
Relaterte artikler

Norsk-klatring.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Tore Meirik