Norsk kunstner på klatreskjorte

Endelig har kunsten entret klatresportens klesdesign

Sist oppdatert 30. mars 2017 kl 09.57
T-skjorte med Chris Reddys kunst på fås i tre farger. Bilde fra Northface.fr
T-skjorte med Chris Reddys kunst på fås i tre farger. Bilde fra Northface.fr

Er du en av de som er lei av klatre-t-skjorter med døll branding? En eller annen logo blåst opp over hele brystet, slik at man går rundt som en levende reklamefigur? Nå har den Oslo-baserte kunstneren Chris Reddy fått sin kunst trykket på t-skjorter fra det kjente merket North Face.

Det hele begynte med at han laget en tegning til et veldedighetsprosjekt for ubemidlede klatrere i hans fars hjemland Sør-Afrika. Dette fikk North Face-mannen Eduoard Gros i Sveits nyss om.
– Han hadde et prosjekt som heter North Face graphic series, og han tok kontakt med meg og lurte på om jeg var interessert i å bidra. Ettersom mine tegninger lages i en stream of consciousness eller unconsciousness, og aldri blir ferdig opplevd - men kan sees på og sees på igjen og igjen, syntes jeg det passet fint med North Face sitt slogan Never Stop Exploring. 

Inngangsporten var allikevel ikke helt grei. Dette med kunst versus design er det kanskje ikke alle som har helt styring på, noe Reddy fikk erfare.
– Det tok litt emailing frem og tilbake før de forstod forskjellen på grafisk design og kunst, og hvor mine tegninger kommer fra, men etterhvert forstod de at jeg ikke tegnet klatrere eller skiløpere som suste opp eller ned fjellsider, men at det handler om det metafysiske aspektet ved å aldri slutte å utforske. Alltid være åpen for at det du ser kanskje er noe annet enn det du trodde du så osv. Jeg leverte tegningen etter at vi hadde avtalt det økonomiske og nå er de trykket på skjorter og ute i butikkene rundt om i Europa. Prosessen har vel tatt nesten to år.

Han er også av den mening at det grafiske uttrykket på sportsklær kanskje er noe ensporet. 
– Det er mye kjedelig grafisk design i klatresporten og i sportsklær generelt. Mye lettvinte og støyende løsninger hos produsentene – også hos North Face, så jeg synes det er veldig riktig av de å gjøre dette, selv om de først kanskje ikke helt forstod hva de fikk på kroken.

Han mener prosjektet kan bane vei for at flere kunstnere som jobber seriøst med å skape nye visuelle uttrykk kan få mer plass.
– Det hadde jo vært fint. Jeg har fått veldig mye positiv respons. Folk liker at det er noe annet enn en logo, statement eller et eller annet fjell i en eller annen grafisk stil. Gleder meg til å se folk gå med de på cragget eller klatresentrene.

– Hvordan står kunst og kultur i klatresporten? 
– Kunst hører hjemme i klatresporten. Tenk på alle de timene klatrere henger i fjellvegger, slitne og trøtte og ser utover solnedganger eller landskap og drømmer seg bort - noen tar frem penn og blyant og forsøker å tegne det hele ned – lage representasjoner av hva de så. I tillegg har historiefortelling fra klatring og klatrefilosofi via f.eks Peter Wessel Zapfe bidratt til å gjøre klatresporten til noe mer enn bare en fysisk prøvelse.

– Klatrere er vel ikke generelt mer kulturrelt tilbakestående enn utøvere i andre sporter, tvert imot så synes jeg det virker som om klatrere er åpne for flere sider og saker i livet enn andre idretter - og da tenker jeg vel først og fremst på utholdenhets idrettsfolk.

chris
chris

Kunst og design: Chris Reddy med sin nye North Face t-skjorte. 

Publisert 30. mars 2017 kl 09.57
Sist oppdatert 30. mars 2017 kl 09.57
annonse
Relaterte artikler
annonse

Norsk-klatring.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Tore Meirik

Kommersiell leder: Alexander Hagen