Nordmennene Trym Atle Sæland, Ole Lied, Bjørn-Eivind Årtun og Marius Olsen gjorde en makeløs innsats i november og desember 2008. 

Sannsynligvis har aldri noen klatrere før besteget så mange linjer i Patagonia. En førstebestigning, en linkup og drøssevis av repitisjoner er stikkord.

Annonse

Trym Atle Sæland og Ole Lied gikk en ny kombinasjon av Kompressor- og Ferrari-ruta. Den er aktuell og interessant, fordi komboen gjør at man kan klatre uten boltene til Maestri. De to måtte dog bruke den første monsterboltetraversen på grunn av truende snøsopper i rissene der de helst ville klatre. Komboen tar første del av Kompressor, traverserer så over til vestsida og avslutter med Ferrariruta til toppen. Folk diskuterer og strides om hva man skal gjøre med boltene til Maestri som skjender fjellet på det groveste.

– Det er det drøyeste jeg har sett i mitt klatreliv, få dem vekk sier Bjørn-Eivind Årtun til magasinet Klatring. 

pat1
patagonia

Bjørn-Eivind Årtun på toppen av Cerro Torre. Foto Årtun Arkiv

Etterpå gikk de en relativt ny Garibotti-rute til toppen av Casarottopillaren. De snudde der uten å klatre til toppen av Fitzroy på grunn av kalde bein. Ruta heter Mate, porro y todo lo demas, med grad 5.11, ca. 1000m.

Bjørn-Eivind Årtun og Marius Olsen besteg følgende linjer:

-Exocet på Cerro Stanhardt, (Bridwell, Smith, Smith 1988), 800m. WI6

-Klipperuta Benitiers (Piola/Anker, 1989), ED- 6c, 500m. på El Mocho.

-Førstebestigning av stor islinje under Poincenot/FitzRoy, foreløpig uten navn, 600m., WI 5+, 85/90 grader. Opplagt linje synlig langt ute fra pampasen som man har snakket om i årevis og som har vært forsøkt gått av andre tidligere. 

Siden besteg Bjørn-Eivind Årtun:

-Supercanaleta, (Fonrouge/Comesana 1965) ED-, 1700 m. med Ramiro, en ung uerfaren argentiner.

-Vela y Viento (Red Pillar, Albert/Arnold 1999) 600 m. ED, 7b, 17 taulengder på Mermoz onsight med Colin, en amerikansk rissklatrer.

-Ferrariruta, (Ferrari og Ragni di Lecco, 1974) ED+ WI6, 1000m. på Cerro Torre med samme amerikaner.

– Det var sjokkerende nok hans første skikkelige isrute, mye leding på meg, sier Bjørn-Eivind førnøyd. 

–Han var sprek og vi brukte under 16 timer fra Niponino over Stanhardt/Bifida-passet, rundt og opp Ferrari til toppen av Cerro Torre. Der tilbrakte vi kvelden og natten og slappet av med solnedgang/soloppgang og rappellerte ned Kompressorruta neste dag. Ferrari-ruta er klassikeren og førstebestigningsruta på fjellet. Fantastisk isklatring! 

Antagelig har ikke noen klatrere noen gang besteget så mange ruter i Patagonia på en tur som Bjørn-Eivind Årtun gjorde denne gangen. Vi gratulerer.

Flere bilder:

oversikt
oversikt

På vei til Exocet. Foto Bjørn-Eivind Årtun

kompressor
kompressor

Her står gutta på den beryktede kompressoren. Foto Bjørn-Eivind Årtun

klatring
klatring

Snart halveis på Benitiers, El Mocho. Foto Bjørn-Eivind Årtun

ned
ned

Underveis på førstebestigningen av den 600 meter lange fossen. Foto Bjørn-Eivind Årtun

de to
de to

Bjørn-Eivind Årtun og Ramiro etter Supercanaleta. Foto Bjørn-Eivind Årtun arkiv

led
led

 4. taulengde (7b) på Vela y Viento. Foto Bjørn-Eivind Årtun arkiv

honer
honer

Ølsprengte høner som belønning for god innsats. Foto Bjørn-Eivind Årtun