I oktober 2018 meldte den svenske toppklatreren Said Belhaj at han hadde gått den historiske ruta Action Directe i Frankenjura i Tyskland.

Det var det kanadiske klatremagasinet Gripped som meldte om at Said hadde gått ruta. Nå har det blitt stilt spørsmålstegn ved bestigningen. Fotograf og klatrer Hannes Huch har skrevet et langt blogginnlegg hvor han fremmer påstander om at det ikke skal ha skjedd, og har med det sparket i gang en stor debatt. Huch medgir at det er en alvorlig anklage. Han mener likevel at saken bør få oppmerksomhet, siden Said verken kan oppdrive navnet på sikreren eller husker navnet på de som angivelig skal ha filmet ham. I følge Huch er det heller ingen som har sett han gjøre hoppet i begynnelsen av ruta, som er cruxet på Action Directe

Said har kommet med et svar til det sveitsiske klatremagasinet La Crux, der han gir detaljer om bestigningen og sin versjon av historien. Han svarer blant annet på hvorfor han ikke kan oppdrive sikreren sin: han var i Frankenjura alene, og ble kontaktet av sikreren på Instagram ved en tilfeldighet. Instagramkontoen hans skal ha vært borte da Said forsøkte å spore han opp igjen en måned senere.

– Det høres rart ut, sier Said. – Men hva kan jeg gjøre?

Han blir også spurt om han kunne tenke seg å klatre ruta igjen. Til det svarer Said:

– Jeg kommer ikke til å bruke så mye tid på den ruta igjen, for å bevise noe som jeg allerede har bevist for meg selv. 

Saids bestigning er gjenstand for debatt på Huch sin Instagramkonto, og på nettstedet 8a.nu. Det blir blant annet fremmet forslag om at vi bør begynne å registrere sikrere, at vi må kunne forvente at alle bestigninger av en viss størrelse bør filmes eller om vi kan kreve andre bevis på at bestigningen faktisk har funnet sted. Det nevnes også at det faktum at Said er en sponset klatrer gjør at vi burde kunne stille andre krav til han, og at det skiller saken prinispielt fra mindre betydningsfulle bestigninger.

Det har ikke lyktes Norsk klatring å komme i kontakt med Said.

Les også: Rich Simpson under lupen

Les også: K2-bestigning var fake