Thorbjørn Enevold og Nordnorsk klatreskole selger klatreskolen og Klatrekafeen til Dag Sverre Espejord og Remi Mjelde som i dag driver Nordlys Sport AS. Enevold gir seg med klatreskolen etter over 30 år.
SELGER: Thorbjørn Enevold og kona Lutta selger Nordnorsk Klatreskole og Klatrekafeen til gutta bak Nordlys Sport AS. Foto: Dag Hagen
Lesetid: 4 minutter
Nordnorsk Klatreskole og Klatrekafeen har vært navet for klatring og fjellsport i Lofoten i en årrekke.
Nordnorsk klatreskole og Klatrekafeeen blir to ulike selskap og blir søskenselskap til Nordlys Sport AS. Disse tre selskapene vil da være under samme holdingselskap som heter Nordlys Sport Holding AS. Den offisielle overtakelsen blir 1.januar 2022.
Nordlys Sport AS er mest kjent for å ha agenturet på Black Diamond i Norge. Dag Sverre Espejord i Nordlys Sport AS har alltid vært fascinert av det Thorbjørn Enevold og kona Lutta har bygd opp:
– Jeg er født i Narvik som Thorbjørn og alltid vært fascinert av det han har bygd opp der oppe. Han har i praksis bygd opp lokalene til Klatreskolen fra to ubrukelige brygger, og klart å bygge opp en kultur rundt klatring og guiding i fjellet. Hele konseptet hans passer som hånd i hanske med Black Diamond som vi kan dra synergier fra. Det synes vi er veldig spennende, forteller Espejord.
– Vil dere videreføre konseptet til Nordnorsk Klatreskole?
– Vi er i en prosess der vi ønsker å beholde hele besetninga der oppe. Vi er på vei til å få på plass de viktige brikkene. Remi og jeg skal fortsette i Nordlys Sport AS som før, sier Espejord.
Videre forteller Espejord at de vil beholde noen nøkkelpersoner:
– Jonas Dahlstrup blir fagansvarlig for Klatreskolen. Han kommer til å bli enda mer sentral nå som Thorbjørn går ut.
Thorbjørn Enevold har drevet Nordnorsk Klatreskole og Klatrekafeen sammen med kona Lutta siden 1991. Han påpeker at han synes det er på tide å gjøre noe annet:
– Jeg har drevet med dette i 37 år og jobbet som guide og instruktør. Jeg kjenner at jeg vil gjøre noe annet, som for eksempel å dra på egne turer, sier Enevold.
– Har dere hatt en plan om å selge til Dag Sverre Espejord og Remi Mjelde?
– Vi har aldri annonsert Klatreskolen. Det var egentlig Dag Sverre og jeg som kom i prat under innsalg for Black Diamond, sier Enevold.
I tillegg til å bevare det tradisjonelle som Klatreskolen har vært med halvårskurs, kilekurs, butikken så ønsker Espejord å utvikle Klatreskolen ytterligere:
– Vi har en drøm om å utvide Nordnorsk Klatreskole til et enda større kompetansesenter, og utvide inn mot sportsbransjen. Vi vil lage et kompetansesenter for de som også jobber i butikk og bidra til kompetanseøkning på klatring og topptur. Vi har allerede hele konseptet der opp med butikk og faglig flinke folk innen klatring og topptur, sier Espejord.
– Vi ønsker å øke kompetansen blant de som jobber i butikk og selger utstyr. Da kan vi tilby noe mer enn bare fysiske produkter, poengterer Espejord.
Espejord poengterer at de vil satser mer på helårs arbeidsplasser og tilbud:
– Vi ønsker å skape mer aktivitet i Henningsvær i perioder utenom høysesong også. Vi ønsker å tilby andre type pakker enn bare topptur og klatring der vi kan gå inn med samarbeid med andre aktører for å gi mer opplevelsespakker.
– Vi ønsker også å bli et foregangsfirma for å få til et fast guidepersonale. Vårt langsiktige mål er å kunne tilby flere fulltidsstillinger på Klatreskolen.
– Vi håper at vi kan bli en bidragsyter til at guider og instruktører kan få et helårstilbud med arbeid hos oss, sier Espejord.
– Vil dere endre målgruppen for produktene Nordnorsk Klatreskole har?
– Nei, vi vil beholde det som det er, men se på muligheter for videreutvikling og komplementere produktet som er med å nå ut til de som jobber med å selge produkter innen ski og klatring, sier Espejord.
– Hva tenker dere om Klatrekafeen?
– Den lever sitt eget liv, og der vil vi bevare det som er. Den er jo fullstappa i hele juli måned, og vi kommer til å ta vare på menyen. Det er mange som forventer å få fiskesuppa si, bacalao eller burger.
– Lutta har gjort en fantastisk jobb med Klatrekafeen og så bra at flere interiørmagasin har vært innom og tatt bilder. Det er mye som skal videreføres der, påpeker Espejord.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Klatring,
Fri Flyt, Terrengsykkel, UTE, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Billigst
12 måneder*
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper. *Forutsetter bindingstid, og fornyes månedlig etter bindingstiden.
Norsk-klatring.no er skrevet av klatrere for klatrere, og formidler det som rører seg i det norske klatremiljøet. På nettsiden finner du grundige utstyrstester, teknikk—og treningsråd og inspirasjon til din neste klatretur.