Det er ikke bare å ta padden på ryggen og stikke på utenlandstur – ei heller på norgesturne. De største paddene gir problemer på flyet, andre gir problemer i bilen. Mad Rocks tripplepad er stor å håndtere, men veldig fin under prosjektet ditt. Den gamle Black Diamond Mondo er helt grom å lande på, men jeg ville aldri vurdert å ta den med på tur – den er jo enorm.
Mondoen krever at jeg legger ned baksetet i min Golf. Mens mindre pader, som Petzl Alto, går fint i bredden. Da får jeg plass til hele tre stykker i bagasjerommet.
I Fontainebleau var det Claus som ble satt til å håndtere testens største pad; En Mammut Crashiano, antagelig fordi han er nesten to meter høy og langt mer muskuløs enn de andre gutta. Han leide en Opel Insignia sedan, og der klarte vi akkurat å lure Crashiano inn på tvers bak. Med list og lempe. Om ikke ville all bakseteplass blitt brukt til paden.
Slik sett kan det være lurt å velge en pad som er litt føyelig i endene – det gjør den langt lettere å skvise inn, når bilen er akkurat nesten stor nok. Stive padder er bra for lange fall, men vanskelig å stuffe i en bil.
Reise handler jo selvsagt om plass – i bil eller på tog eller hvilket transportmiddel du velger. Og det handler om din størrelse. Er du 12 år gammel eller liten av vekst er det tungt å håndtere en Mammut Crashiano. For oss som er litt større er Crashiano helt fantastisk å buldre med.
Derfor kan vi ikke i denne testen gi karakter ut i fra størrelse – enkelt og greit fordi man velger den størrelsen man trenger og ønsker. Det vi kan si noe om er tekniske løsninger, hardhet, pris og håndterbarhet. Fyllskummets holdbarhet har vi ikke kunnet uttale oss om nå, men vi har inne flere av paddene på langtidstest.
Testere har vært Jørn Glenne, Egil Kirkevik, Claus Schmidt, Nikolai Kolstad, Geir Evensen og Dag Hagen.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel