Det finnes tre typer taubremser; passive, assisterende og geometrisk assisterende. De passive har eksistert siden 1967 da franskmannen Fritz Sticht († 1988) oppfant det som ble hetende nettopp Sticht – markedsført av tyske Salewa. Den funker stort sett likt som vanlige tubebremser gjør idag – ved å strupe tauet over skrukarabinen. Men etter et par dødsulykker på tidlig 70-tall, som angivelig noe urettmessig ble knyttet til Stichten, gikk tyskerne mer over til Munter-brems (en slags sikringsknute), som fremdeles er i hyppig bruk idag. Men Sticht ble standard taubrems i England og USA – og Norge, samt mange andre land. Pioner: Den første taubremsen kom på markedet i 1967, oppfunnet av franskmannen Fritz Sticht.Konkurrenter kom etterhvert med sine versjoner av samme system, blant annet Wild Country med sin Cosmic Arrester. På 90-tallet hadde de fleste produsenter sine versjoner av Sticht-plata, med egne navn, som for eksempel Black Diamonds Air Traffic Controller (ATC).Les også: Dette er forskjellen på taubremseneMen da hadde det allerede kommet en taubrems som revolusjonerte klatresporten; Petzl Grigri fra 1991. Den «låste automatisk» og gjorde sikringsarbeidet langt enklere. Det tok ikke lang tid før det var langt mellom hver klatrer som ikke hadde dette columbi-egget i sitt klatresortiment. Men nå skulle det vise seg at Grigri ikke var så bulletproof som man trodde. Nybegynnere ble nemlig satt til å sikre på led, fordi man hadde så stor tillit til den. Det man ikke hadde tatt med i betraktningen er griperefleksen. Når tauet ruser ut er det naturlig å klemme på mekanismen, ikke slippe den. Flere klatrere gikk i bakken fordi sikreren holdt nede den fjærbelastede metallsaken som tauet er festet rundt, og som låser ved at tauet dras opp. Om denne holdes nede, slik man gjorde for å mate ut tau, og klatrer faller samtidig, så ruser tauet ut. Grigri-en gikk fra å bli kalt «automatisk» til «assisterende». Dette for å gjøre det tydelig at man også med slike bremser må vite hva man holder på med. Parafigmeskifte: Grigri kom på markedet i 1991 og revolusjonerte taubremsdesignet. Grigrien levde uansett i sus og dus og uten konkurranse i mange år inntil Faders Sum og Trango Cinch kom på 2000-tallet. Men det var langt fra nok til å vippe Grigri av pinnen som klatreres førstevalg. Sum er lite brukt og Cinch finnes ikke lenger, den har endret form og navn til Vergo. Petzl kom på sin side ut med Grigri 2, som er mindre og enda bedre enn forgjengeren. Siden har også Grigri + kommet, med nødstoppfunksjon som fungerer som så at om man drar nedfiringsspaken for langt tilbake, så snapper låsefunksjonen inn. Dette er myntet på nybegynnere. Nytt design: Grigri 2 er lettere og nettere enn sin forgjenger, og låser på tynnere tau. Foto: Petzl.comDet siste som har skjedd er at Grigris virkemåte nå har eksistert i så lang tid at konkurrenter kan benytte seg av samme løsning. Dermed har man fått flere lignende taubremser på markedet, som Mad Rock Lifeguard og Camp Matic. I dette selskapet er det Matic som skiller seg ut. Selv om den fungerer på samme måte som Grigri, så ligger låseblokken inne i karosseriet. Dette medfører at man ikke har mulighet til å hindre at taubremsen låser tauet, og man har dermed unngått det som har ført til en hel del ulykker med Grigri, nemlig at man klemmer låseblokken ned i panikk, eller som en automatreaksjon. Men det medfører også at man kan få problemer med å gi ut tau raskt, med tykkere og slitte tau.Petzl gjorde nok en innovasjon da de i 2001 kom med sin Reverso. Med den fikk man som første taubrems tre funksjoner i en brems; sikring, assisterende sikring av andremann med direkte oppheng i standplass, og rappellbrems. De to første funksjonene hadde eksistert i fire år med New Alp Magic Plate, som ble en viss suksess, og spesielt populær hos fjellguider. Denne ble skjøvet til side av Reverso, som fremdeles er fjellguidenes favoritt. Banebryter: Ikke helt lett å skjønne hvordan New Alp Magic Plate fungerer, men man må altså tre tauet igjennom og bruke en karabin som for Reverso i guide mode. Når man så kanskje tenker at utviklingen har nådd veis ende, kommer Climbing Technology med sin Click Up, en geometrisk assisterende taubrems som lar deg gi ut tau uten at bremsen låser, mens den så låser «automatisk» om tauet ruser ut. Siden kom flere produsenter med lignende taubremser, Mammut med sin Smart og Edelrid med sin Jul, senere Jul 2. Smart kom også i en versjon for dobbelttau, som heter Smart Alpine. Black Diamond lanserte nylig sin ATC Pilot. Nyvinning: Climbing Technology sin Click Up.Alle disse fungerer slik at om klatrer faller, så dras tauet opp i en slisse hvor det klemmes fast av seg selv (assisterende). Tauet må da holdes unna dette punktet ved utmating. Smart, Jul og ATC Pilot har et slags fremspring der man legger tommelen og presser taubremsen frem mens den andre hånda drar ut tau. Click Up har en kant som karabinen naturlig legger seg i, og forhindrer låsing.  Så hva skal man velge av alle disse taubremsene? Selv kjøpte jeg Grigri da den kom i 1991, og har den fremdeles. Jeg har også Grigri 2 og Grigri +. Jeg har Jul og Smart, samt Smart Alpine. Den fungerer ypperlig, også på rappell. I fjellet er dette det eneste valget om man ønsker geometrisk assisterende brems. Det er ikke til å stikke under en stol at Grigri 2 nok er vinneren når det kommer til assisterende taubremser for sportsklatring. Den er relativt lett, har et hendig format og tar de taudiametrene som er aktuelle. De andre variantene er bra, men ingen har så god generell funksjon som Grigri 2.Les også: Test av kroppsselerLes også: Ikke skjøt slyngebåndet på denne måtenNår det kommer til vanlige taubremser, så vil vi anbefale geometrisk assisterende taubremser. De vil låse tauet selv om man glipper bremsehåndaket, og vil dermed kunne demme opp for mange ulykker. Ja, vi er selvfølgelig enig i at man alltid skal holde bremsrehånda på tauet. Og det er sant at man ikke skal ta for gitt at bremsefunksjonen alltid fungerer om man mot formodning skulle glippe tauet. Men det er når det uforutsette skjer at de er så fine å ha; klatrer faller akkurat i det man skifter grep, eller at klatrer faller og man ikke klarer å reagere raskt nok. Når så tauet ruser ut er det for sent. Med geometrisk assisterende bremser er det usannsynlig at tauet ikke låses.Derfor vil vi anbefale å velge en av de geometrisk assisterende taubremsene Jul, Smart, ATC Pilot, Click Up eller andre nykommere innen dette segmentet. Det som er viktig er at du trives med valget. Mange klatresentre har disse bremsene i sitt leieutstyr og det kan lønne seg å teste de ut slik at du har en formening om hvordan de fungerer.  Assisterende: Mammut Smart låser «automatisk», og er å foretrekke fremfor ordinære taubremser.  En favoritt: Denne er det mange som foretrekker; Edelrid Jul 2, som fungerer nesten helt likt Mammut Smart. Ny sak: Black Diamond ATC Pilot fungerer som Mammut Alpine og Edelrid Jul ved at tauet klemmes opp mot karabinen ved belastning.Her får du supertilbud på Grigri – og abonnement på Klatring til under halv pris.