Kevin Jorgeson var med å jobbe på taulengdene, men ble forhindret fra å være med på selve toppstøtet på ruta. Dermed endte det med at Caldwell og Honnold, etter noen ukers jobbing, toppet ut ruta i fri den 3. november.

Tommy Caldwell blir av mange regnet som selve kongen av El Capitan, med flere fribestigninger av de vanskeligste rutene opp veggen. Noen av merittene hans er West Buttress 5.13c (9-), Dihedral Wall 5.14a (9), The Nose 5.14b (9 / 9+) og Magic Mushroom 5.14a (9). Jorgeson og Caldwell ble for alvor superstjerner, også langt uten for klatremiljøet, da de gikk ruta Dawn Wall 5.14d (10) i fri.

Alex Honnold trenger vel neppe noen nærmere introduksjon etter dokumentaren Free Solo. Honnold og Caldwell har dessuten den stående speed-rekorden opp The Nose på 1:58:07.

Jorgeson, Caldwell og Honnold har nå gått det Caldwell beskriver som en «pretty legit new free route» på sin instagramkonto. Ruta følger en gammel aid-rute kalt New Dawn. Prosjektet med å gå den i fri ble startet for 18 år siden av den britiske klatreren Leo Houlding, som kom omtrent halvveis opp, og døpte ruta Passage to Freedom. Nå har altså supertrioen fortsatt helt til toppen, 20 taulengder lengre enn Houlding.

Caldwell mener at Houlding sin rute var forut for sin tid. Den inneholder blant annet en sidelengs dyno – ikke helt ulik den i Dawn Wall, for dere som har sett filmen. Det var likevel en annen taulengde, kjent som «The Alfa Slab» (altså noe sånt som «Alfa-svaet» på norsk), som ble den mest kontroversielle taulengden på Passage to Freedom. I år 2000 skrev Houlding en artikkel i det amerikanske magasinet American Alpine Journal om ruta han ønsket å gå i fri på El Capitan, og om denne taulengden.

– Ideen kom til meg da jeg var tvunget til å hvile på bakken noen dager på grunn av en overbelastet sene. Jeg var helt opphengt i svaet på fjerde taulengde. Da fikk jeg idéen om å bolte fast et 10 centimeter stort Alfa Romeo-skilt midt på svaet. Jeg fikk låne en drill, og naglet Alfa-skiltet fast til El Cap for alltid.

Se dette innlegget på Instagram

We've been keeping things kinda vegue this season as to not make too much of a spectacle. But @alexhonnold and I, with @austin_siadak and @kjorgeson finished a pretty legit new free route on El Cap a few days ago. It primarily followed the aid climb New Dawn and has some of the most spectacular climbing I have found. It's a continuation of a free route that @leo_houlding established half way up the wall 18 years ago called Passage to Freedom. That route was ahead of its time and a work of art in itself featuring El Caps first sideways Dyno. Leo also bolted a Alfa Romeo hood badge to the wall which he used as a handhold to get past a section he believed was impossible without. (We found a way around). After a few weeks of work, having not tried many of sections of the climb, Alex and I went for kind of a Hail Mary attempt. Miraculously we pulled it off! Life complications kept Kevin away for too much of the Toiling and working of the route for him to feel ready for the Hail Mary. Wish you could have been with us buddy. There are many great stories and photos from @austin_siadak. So I'm going to try and share a few in the coming days. Last photo in the reel is Leo back in the day and was taken by Andrew Mcgarry.

Et innlegg delt av Tommy Caldwell (@tommycaldwell)

18 år senere har klatringen i dalen utviklet seg enormt, og Jorgeson, Caldwell og Honnold klatret svaet på fjerde taulengde uten å bruke bilskiltet. Honnold beskriver turen på sin egen instagramkonto:

– En utrolig opplevelse, som minnet meg på at Tommy virkelig er verdens beste storveggsklatrer, og at jeg fortsatt har mye å lære.

Foreløpig er det ikke delt så mye mer informasjon om ruta, men ifølge Caldwell vil det komme oppdateringer om noen dager.