I denne artikkelen kommer jeg til å ta for meg vanlige skader innen klatring, samt enkle tips og triks for å forebygge disse. Det skal ikke mye til for å unngå irriterende skader og ufrivillige pauser fra klatringen, og kanskje disse rådene hjelper deg å ikke «møte veggen».

«Jeg skal greie denne linja innen… »
Alle kan være aktive, men når man begynner å snakke trening og forebygging er man plutselig på et helt annet nivå, og med en helt annen tankegang. Det blir litt mer seriøst. Forebygging bør være en del av all aktivitet man har planer om å bedrive over lengre tid, og som man utøver mer enn et par ganger i uka. Skulderskader er relativt vanlig innen klatring, og som i alle andre overhodeidretter er det selvfølgelige alternativet til å rehabilitere: å forebygge. Om man skal holde seg skadefri snakker vi om lette øvelser som oppvarming, kjedelige pauser fra ukas klatreøkt og en grundig sikkerhetssjekk av alt klatreutstyret, som egentlig er ganske bra å få gjort.
Men hvem visste at de kjedelige pausen kan være nyttige, de fleste skader kommer smygende, og litt hvile hjelper godt for å holde skader på avstand? Med hjelp av noen tålmodighetskrevende øvelser blir effekten av hviledagen enda bedre. Her kommer noen gode råd for å unngå de typiske problemene klatrere ofte støter på.