De fleste klatrere er i dag godt kjent med trening av fingerstyrke og pump ved å henge på lister av ulike slag. I dag har det poppet opp en mengde leverandører av såkalte hangboards. Før i tiden fant man disse typisk i gymmen og hjemme hos buldrere som ville bli sterkere. Så kom Metolius med sine Rock Rings som lot den gjennomsnittlige klatrer trene klatrestyrke når de befant seg på reise eller langt fra craget. I dag finner man hangboards selv på craget, da sterkingene har funnet ut at oppvarming av fingrene er mer effektivt på disse enn på selve klippen.

Tre år med Duck Rings
De siste tre årene har jeg produkttestet Duck Rings (uten at jeg egentlig var klar over det selv). Kort sagt har jeg flittig benyttet meg av disse under trening. Det startet med at jeg traff renessansemannen Jørgen Blindheim på plastcraget i Trondheim. Han er oppfinneren bak Duck Rings og firmaet Tindeq som produserer dem. Jørgen forærte meg generøst et par tidlige prototyper av sin oppfinnelse. Mulig dette var eneste gangen jeg fikk oppleve smak av belastningen det er å være kjendisblogger. På den tiden hadde jeg og min bror en ganske pop joikablog (Olsendriver) og mulig hadde Jørgen en baktanke om at jeg skulle anbefale produktet hans der når det var ferdig utviklet.

Kort fortalt er Duck Rings kombinasjonen av et fingerboard og isøksskaft. Disse muliggjør trening av henging på lister, pockets, pinch og et isøksskaft. Utformingen gjør at Duck Rings henger balansert uavhengig av hvilket grep du benytter. For henging i isøksgrepene har du et separat opphengspunkt. I følge produsenten er isøkshåndtakene basert på moderne leashless isøkser. Tykkelsen på isøksgrepene er litt større enn vanlige isøksgrep slik at du slipper benytte hansker når du trener. De er ekstremt like Petzl Nomics, noe som passer meg perfekt da dette er mine favorittøkser.

De siste årene har jeg reist mye i jobbsammenheng og Duck Rings har vært med over alt. Jeg har hengt på fine hoteller, på andre siden av Atlanteren, på skip i røft vær, oljeplattformer og forlatte fjøs. Små ting gir meg store gleder, og det er vanskelig å forklare hvor glad jeg har vært for å kunne ha med meg disse fantastiske treningsdingsene når jeg har vært på jobb. For en travel familiefar med liten tid til trening har utbyttet har vært veldig bra, mener jeg selv, og subjektivt sett har jeg fått bekreftet dette når jeg har kalibrert meg på craget eller isen. Etter to år med henging var fingerlommene på prototypen utslitt, men heldigvis fikk jeg et par nye i forbedret versjon, og reisen til fingerstyrke og alpinpumpen kunne fortsette.

For å sikre forståelse av omfanget av testen beskriver jeg under metodene jeg har brukt Duck Rings i. Det finnes helt sikkert bedre treningsprogrammer og metoder enn de jeg selv har benyttet. Til fingertreningen har jeg brukt litt kalk, men treverket absorberer fukt bedre enn plast, så behovet er mindre enn på konvensjonelle hangboards.

Dødheng per minutt
Det finnes utallige programmer på nettet for trening av fingerstyrke. For enkelthet skyld benytter jeg oftest set som starter per minutt, og henger i noen sekunder før jeg hviler ut resterende tid. Jeg starter som oftest hengingen på fire fingre og øker belastningen (henger på færre fingre) når jeg føler meg varm. Det er enkelt og effektivt å utføre treningsset per minutt, men har du bedre tid og fokuserer på styrke så tror jeg det lønner seg å hvile flere minutter mellom hvert set.

Rock Rings 10 minutters sekvens
Dette er programmet som Metolius leverer i brosjyren sammen med sine Rock Rings. Programmet lar seg lett tilpasse andre produkter som for eksempel Duck Rings. Programmet er kanskje litt vel allsidig, men har du liten tid er det et godt valg. Du finner dette programmet ved å google litt.

Supersetting med andre øvelser
Når jeg løfter vekter henger jeg gjerne på listene mellom hvert set. Om jeg for ekspempel skal hvile to minutter mellom hvert set med løfting, så henger jeg direkte i listene etter et utført løft, for deretter å hvile resterende tid som gjenstår før neste set med vektløfting. Da sparer jeg tid, og tid er penger.

Dødheng i isøksgrep per minutt
Her benytter jeg meg gjerne av dødheng fra strake eller avlåste armer. Ved henging fra strake armer bør du passe på å vri armene litt innover så de bøyes litt. Da flerrer du ikke opp skuldreren så du blir skadet. Dersom du henger i tretti sekunder per minutt vil du etter hvert bygge opp en god pump.  Du kan for eksempel supersette hengingen med pushups i stedet for å hvile mellom hvert set. Dersom det er for hardt å henge kan du avlaste bena på en stol. Dersom det er for lett belastning å henge fra to armer, kan du henge i én.

Skal du ha en referanse på hva min minimalistiske treningsform har utrettet så er det mediokert etter dagens standard, men mye bedre enn om du ikke trener. En vinter hadde jeg to stykk timinutters økter (ala programmet til Metolius for RockRings) etter en måned på stein gikk jeg en åtter på kiler. Neste vinter kjørte jeg supersetting mellom styrketrening et par ganger i uka og gikk jeg et 7B bulder ut av sofaen på våren. I forhold til innsats synes jeg slik trening er ganske effektiv. Ja og isklatring er jo bare i hodet, og henger hodet der det skal bør du alltid klatre WI6, med unntak av de gangene du må henge da… Og dersom du har tørrtrent litt med Duck RingsTM vil du snart oppdage at du får mye bedre margin på isen.

 

Oppsummering
Duck Rings er perfekte for klatrere som trenger et lett og portabelt treningsverktøy. Alt fra buldrere til alpinklatrere vil få godt treningsutbytte av produktet.

Variasjon: Bra. Duck Rings lar deg trene det meste fra mono til isøksgrep. Det eneste den ikke lar deg trene på er slopers.

Vekt og volum: Veldig bra. Duck Rings er ekstremt lette og tar minimal plass. Perfekt for de som reiser med vektrestriksjoner eller kun benytter håndbagasje. Et par Duck Rings veier kun 300 gram. Til sammenligning veier et par Rock Rings 2,4 kg.

Montering: Veldig bra. Det eneste du bør skaffe deg i tillegg er to stykk korte skireimer og karabinkroker for enkelt oppheng.  Da kan du trene nesten over alt.

Design: Veldig bra. Utformingen kombinerer ulike klatregrep på en kompakt måte. Materialene er i god kvalitet og treverket reduserer behovet for kalk. Estetisk er DuckRings så fine at du trygt kan la de henge permanent i stua.

Kort sagt er Duck Rings en veldig bra combo for en joika vekk fra craget og isen som vil utvikle både fingerstyrke og isklatrepump.

Hvor får du kjøpt Duck Rings?
I disse dager lanserer Tindeq sine Duck Rings på Kickstarter som er en plattform for crowd funding, eller folkefinansiering som det heter på norsk. Crowd funding fungerer som en måte å finansiere produkter på ved at folk forhåndsbestiller produktet eller eventuelt støtter saken ved å donere et bidrag.

Se her for å gjøre unna årets julegavehandel og samtidig støtte en norsk oppstartsbedrift:

www.kickstarter.com/projects/693313767/duck-rings-advanced-gym-rings-for-climbers

Kampanjen går ut januar 2017. Dersom nok folk støtter prosjektet og kampanjen lykkes, vil produktet etter den tid bli solgt via nettsiden til Tindeq.

Mer informasjon om Tindeq:

www.tindeq.com

www.instagram.com/tindequipment/

 

Om Kjetil Grimsæth

Kjetil er en joika som bor på klatreparadiset Harbak. Han trener for å holde seg mentalt stabil og være klar for eventuelle istapper som måtte dukke opp.