KATINKA SÆTERDAL REMØE

Katinka Sætersdal Remøe (32) er frilansjournalist og tekstforfatter med bakgrunn fra blant annet amerikanske Elephantjournal.com. Les mer fra Katinka på hennes blogg; Katinkaremoe.com

Chris Sharma, Olivia Hsu, Jacinda Hunter, Daniel Woods, Steph Davis, Daila Ojeda, Brittany Griffith … kjendisklatrerne er helfrelste og skryter det opp i skyene, klatresentre tilbyr egne kurs og klatremagasiner skriver om det. Yoga har blitt et fenomen innen klatresporten. 

For noen uker siden satt jeg rundt et bord der samtaleemnet yoga og klatring kom opp. Jeg ble spurt om hva yoga egentlig er, og forklarte som best jeg kunne: at å gjøre yoga betyr å øve på å fokusere og være mest mulig tilstede. Det handler om å bare være, uten å bli opphengt i krangelen du hadde med kjæresten i går, at du er redd for å falle eller at du har blitt dårligere til å klatre på kiler. Det handler om å gjøre sitt beste i situasjonen man er i, helt ubetinget av fortid eller fremtid, og å ha tillit til at det er nok.

Vi vet alle hvor vanskelig det kan være å ikke tenke på det som har skjedd eller det som skal skje, og i det gamle India hadde de samme problemet. Derfor var det noen smartinger som kom på teknikker man kunne bruke for å øve på nettopp dette basert på følgende prinsipp: at hodet og sinnet fungerer bedre når kroppen også funker som den skal. Disse teknikkene, som er vel så aktuelle i dag som de var for tusen år siden, kan vise seg svært verdifulle i veggen, og her er noen grunner til hvorfor.

Les også: Slik klatrer du med tau – alene

4 grunner til å hive seg på yogamatta mellom klatreøktene:  

1. Yoga retter opp muskulære ubalanser:

Spesifikke yogaøvelser kan rette opp fysiske ubalanser kroppen har fått etter mye klatring over lang tid. Mange klatrere sliter med runde rygger og stive skuldre, og siden mange yogaøvelser  «åpner» bryst og skuldre er disse spesielt bra for å nøytralisere klatrekropper og forhindre belastningsskader. Det er nettopp dette Olivia Hsu er opptatt i et intervju med Elephant Journal der hun blir spurt om hvordan yoga kan relateres til klatring.

«In some ways its complimentary. Climbing gives you strength but at the same time tight shoulders, and yoga helps counteract that and balance it out. I teach a lot of climbers and help them that. Yoga is great for a lot of climbers because it keeps them balanced and from getting injuries.»

2. Økt bevegelighet i hofte- og skulderledd:

At man blir myk er kanskje det yoga er mest kjent for og hovedgrunnen til at mange trekkes til yogamatta. Å være myk og bevegelig i kroppen er en fordel i enhver sport fordi det forbedrer koordinasjon og kroppskontroll betraktelig, og klatring er intet unntak. Steph Davis utdyper dette med å relatere det til hvile i veggen. «When climbing, you need to find ways to rest (usually your forearms, but also shoulders, core and legs) during the climb. If you get comfortable with letting your muscles relax quickly in odd positions, it can help very much with recovering on a climb.»

Stillinger som gjør hoftene mer bevegelige, såkalte «hofteåpnere», kan også være gunstige for høye fotplasseringer eller for å få kropp og hoftere nærmere veggen. 

3. Gjør deg mentalt avslappet:

Det fysiske utbyttet av yogaøvelser i klatring er helt klart stort, men fordelene yoga kan ha for psyken er vel så store, om ikke større. I The Inside Game, en videoserie der flere av Pranas klatrere blir intervjuet om hva som skjer i hodet når de klatrer, snakker Chris Sharma mye om utfordringen med å løsrive seg fra målet om å klare en rute. Er du overfokusert på målet, forsvinner fokuset fra prosessen som skal ta deg dit (e.g. flyttene) og sjansen er stor for at du faller. For han har meditasjon (også en teknikk innenfor yoga) vært en kjempehjelp i å takle «egoet» i veggen og bli kjent med tankemønstre som kan virke hemmende på prestasjonsevnen. Fysiske yogastillinger kan ha samme effekt ved at man møter de samme utfordringene her med å bli for opphengt i å skulle klare dem som i veggen i forhold til å klare en rute. Det du lærer om på matta om deg selv, egoet ditt og ydmykhet kan overføres til å bedre takle de samme utfordringene i klatreveggen.  

4. Bedrer din stress- og fryktmestring:

Det kanskje mest verdifulle man lærer gjennom yoga er hvor beroligende pusten kan virke på nervene hvis man bruker den riktig. Stress og frykt for å falle er noe enhver klatrer er kjent med, om det så gjelder fall fra et høyt bulder, å klatre en dårlig sikret rute eller å gå en svært utsatt ryggtravers. Paul Robinson vier alltid noen minutter til pusteøvelser før han klatrer noe veldig hardt. «When concentrating on  breathing, it gives the mind less space and time to think about other things,» poengterer han. For Dean Potter og Steph Davis er det under soloering helt essensielt å bruke pusten riktig: det forhindrer at destruktive tanker om frykt for å falle tar for mye plass i hodet. Pusten er den røde tråden innenfor yoga og nøkkelen til et fokusert sinn. Og siden det er fokuset som settes på spill når angsten tar overhånd kan pusteøvelser gjort på matta vise seg svært så nyttige i veggen.

Bonus: Pranas klatregudinner Olivia Hsu og Daila Ojeda dro på jenteklatre- og yoga tur til Brasil. Her er noen minutter til inspirasjon:

Les også: Valg av assisterende taubrems