Har du noen gang hatt senebetennelse? Da tar du feil. Senebetennelse eksisterer ikke, skal vi tro informerte leger. Du har kanskje i ditt stille sinn tenkt tanken, eller snappet opp utrykket: bakteriefri betennelse, som en slik skade gjerne har blitt kallet. Nyere forskning har også vist at det er liten vits i å spise betennelsesdempende midler på skader, om de ikke er akutte.

Nettsiden dagensmedisin.no har en artikkel om temaet, der overlege Agnar Tegnander ved Klinikk for ortopedi og revmatologi uttaler at de jobber mye med å informere om at de kroniske belastningsskadene ikke er betennelser.

– Fremdeles bruker mange begrep som akilles-senebetennelse, og mange leger skriver ut betennelsesdempende medisiner til disse pasientene. Dette er det liten vits i. Vi har en stor jobb når det gjelder å informere om at disse tilstandene ikke skyldes betennelse, men overbelastning, sier han til nettstedet, og fortsetter:

– Derfor bør fastlegene heller henvise til fysioterapi ved slike tilstander, enn å skrive ut betennelseshemmende medisiner. Forskning har vist at rundt 80 prosent av disse pasientene blir friske av trening.

Noe som kanskje overrasker mange er at det er helt ok om treningen gjør vondt:

– På en smerteskala fra 0-10 skal pasienten ligge på rundt 4-5 for å få de beste resultatene. Mange blir redde når de føler smerte, og da er det viktig å forklare at smerten ikke er farlig, og at den ikke vil gjøre tilstanden verre, sier Tegnander.

Han mener eksentrisk trening er det beste, og at grunnen til at dette virker er at senens struktur endres.

Nettsiden skadefriklatring.no har mye informasjon om behandling av klatreskader.